Zoekmachine adverteren is een vorm van marketing waarbij geld wordt betaald aan zoekmachines om de websites van adverteerders bovenaan te plaatsen. De vraag ” Wat is zoekmachine adverteren ? ” wordt op deze pagina uitgebreid behandeld. Dit gaat middels een pay per click principe. Dit houdt in dat elke keer als een zoekwoord wordt ingetoetst in de interface van de zoekmachine, en de gebruiker klikt de link van de de adverteerder er geld wordt betaald aan de zoekmachine. Hoeveel geld dit is hangt af van het zoekwoord en de positie van de adverteerder.

Hoe werkt zoekmachine adverteren?

Als we kijken naar hoe zoekmachine adverteren precies werkt, is het belangrijk om eerst te begrijpen hoe de SERP ( search engine results pagina ) precies in elkaar steekt. Hieronder een voorbeeld op de zoekterm “zoekmachine marketing”

zoekmachine adverteren

Advertentie resultaten in de zoekmachine ( Google )

Wat we hierboven zien, is de zoekresulaten pagina ( SERP ) in Google. Het zoekwoord ” zoekmachine marketing  ” is gebruikt en we zien dat er een aantal partijen op dit zoekwoord adverteren. Deze 4 partijen worden onder elkaar gerangschikt.  Dit komt omdat nummer 1 ( howknower.nl ) aan heeft gegeven dat voor het woord zoekmachine marketing hij een maximaal bod van x over heeft. Wat dit bod precies is, is enkel te schatten. In elk geval weten we dat het maximale bod van deze partij hoger ligt dan nummer 2 ( proseo.nl ) Deze biedingen worden per zoekwoord ingeregeld, en elke keer dat een zoekterm wordt ingetoetst wordt deze veiling uitgevoerd.

Hoe bepaal ik de juiste biedstrategie, en op welke zoekwoorden zet ik in?

Wat erg belangrijk is om te bepalen is hoeveel het kost om op een bepaalde zoekterm te adverteren. Let wel, een zoekterm kan uit 1 of meerdere woorden bestaan! Het uiteindelijke doel van het adverteren is vanzelfsprekend “het genereren van meer websitebezoeken die leiden tot conversies” Het is onmogelijk om elke bezoeker te converteren, maar als we kijken naar dit model om bezoekers te trekken is het erg belangrijk dat de kosten die worden gemaakt wel worden terugverdiend. Een voorbeeld zou kunnen zijn:

1 click op het woord loodgieter amsterdam kost gemiddeld € 7,- 

Om dus 100 bezoekers te trekken wordt er € 700,- uitgegeven.

Als er van de 100 bezoekers 10% zou converteren naar een opdracht, betekent dit 10 opdrachten. Over het algemeen rekent een loodgieter € 40,- tot € 70,- per uur. Gemiddeld over 10 opdrachten kunnen we aannemen dat hij 2 tot 3 uur bezig is. 10 opdrachten x € 55,- ( gemiddelde ) x 2,5 uur = € 1375,-  De kosten voor adverteren zijn € 700,- – € 1375,- = € 675,- “winst”

Natuurlijk moeten de ondernemerskosten er nog van af ( benzine, materiaal etc. ) maar over het algemeen is dit wel een winstgevend model. Daarnaast is de kans aanwezig dat er bij goed geleverd werk er via via verkoop ontstaat. Tot slot kan het ook dat er een langdurige opdracht tussen zit die veel meer oplevert. In de regel gebeurd dit vaker wel dan niet.

Conclusie: Het online adverteren heeft zijn vruchten afgeworpen.

Als we kijken naar de klikprijzen in de loodgietersbranche, zijn deze best hoog. Het is dus belangrijk  om echt op de juiste zoekwoorden in te zetten. Het kan ook zijn dat iemand zoekt op vacature loodgieter of werkstuk over loodgieter. Dit willen we natuurlijk zo goed mogelijk afbakenen. Meer informatie hierover kan je vinden op Google Adwords tips

Wat is zoekmachine marketing precies ?

Wat is zoekmachine marketing ?

Hoe werkt zoekmachine marketing ?

Wij hopen deze vragen op deze pagina zo goed mogelijk te hebben beantwoord.

Wil je geholpen worden door de AdWords-specialist van Stramark?
Ja, ik wil online adverteren en meer verkopen


Commentaar is gesloten.

Terug naar boven ↑