Online Marketing Bureau Stramark team  klein

Het complete verhaal van Nieuwbouwwijzer

Over hoe je succes kunt hebben in een verkeerde tijd

nieuwbouwwijzer.nl

Nieuwbouwwijzer.nl zoals de website 12 jaar lang totaal 3.8 miljoen bezoekers heeft geholpen.

Nieuwbouwwijzer was in 2006 een vooruitstrevend initiatief van Joris Bleeker en Camiel Honselaar. Zij schakelden mij, Wouter Blom, in en samen ontwikkelden we Nieuwbouwwijzer.nl. Ons doel? ALLE nieuwbouw van Nederland online inzichtelijk maken. Iets wat zeer gewenst was in een tijd waarin dit soort informatie nu eenmaal moeilijk te vinden was.

De achtergrond van Nieuwbouwwijzer

In 2006 was Funda al hét platform om huizen te kopen en te verkopen. Het ging daarbij in eerste instantie om bestaande bouw en specifieker nog om bestaande bouw van makelaars van de NVM: de grootste vereniging van makelaars van Nederland. Met het Funda-platform bezat Funda een onevenredige macht op de markt. Er was eigenlijk geen ander platform beschikbaar dat zo goed en compleet was als Funda.

De onvolledigheid van Funda

Maar het gekke was: Funda was helemaal niet compleet. Want er stonden in die tijd maximaal 300 nieuwbouwprojecten op. En dat waren dan alleen nieuwbouwprojecten van NVM-makelaars. Het ging om maximaal 1.200 woningen. Terwijl iedereen wist dat er gemiddeld zo’n 70.000 nieuwbouwwoningen per jaar werden opgeleverd. Woningen die te koop stonden voordat ze waren gebouwd mochten gewoonweg niet op Funda verschijnen. Die gedachtegang en filosofie is dan ook heel lang zo gebleven. En zelfs toen het wel mocht, was het nog steeds een ingewikkeld iets. Op het hoogtepunt van Nieuwbouwwijzer beschikte deze website over 5.400 projecten met in totaal 226.800 woningen. In 2018 nam dat aantal af tot nog zo’n 1.200 projecten.

De opkomst van Nieuwbouwwijzer

Nieuwbouwwijzer startten we destijds door met de hand websites van projectontwikkelaars en projectontwikkelingen te verzamelen. Het briljante van nieuwbouw is dat je al jaren van te voren weet dat er woningen in een project in ontwikkeling zijn. Dus je weet waar het is en hoe het er uit komt te zien. Vaak kan je zelf ook nog bepaalde voorkeuren of wijzigingen aangeven in het huis. Soms alleen de keuken, soms zelfs de indeling van de kamers, dakkapellen, garages, praktijkruimtes, e.d.

De marketingkansen van Nieuwbouwwijzer

Nieuwbouw is voor veel mensen echt een bewuste keuze. Zij willen een helemaal nieuw huis en willen hier zelf invulling aan geven. Funda wil juist alleen een huis op de website hebben als het al af is. Als het al te koop is. Nieuwbouw wordt vaak vanaf papier verkocht. En de ontwikkelaar start vaak pas met bouwen als 50% of 70% van de woningen verkocht is. Het biedt dus een unieke klantreis die weer kansen biedt voor een unieke website. En nieuwbouw is ook uniek omdat alles nieuw kan worden aangeschaft. Vaak nemen mensen in die tijd ook nieuwe auto’s en kinderen. Het gaat dus vooral om een unieke tijd in het leven van mensen. En vanuit marketingoogpunt bekeken dus een unieke periode, of beter gezegd een unieke kans! Wekelijks werden mensen op de hoogte gehouden van nieuwe nieuwbouwprojecten in de door hun aangegeven gemeenten. Maandelijks kregen ze nieuwsbrieven over ontwikkelingen in de markt. Het verdienmodel was hypotheekleads en verder allerhande leads die te maken hadden met het inrichten van een nieuw huis of een tuin.

Online marketing voor Nieuwbouwwijzer

De eerste 9 maanden hadden we heel veel verkeer dankzij de inzet van Google Adwords. Dat was toen nog relatief nieuw en relatief goedkoop. Clicks kostten 11 eurocent. Conversies 13,42 euro. Een conversie leverde 45 euro op als het een hypotheeklead was. Toen dat goed werkte en we de eerste deals hadden, zijn we ook SEO gaan inzetten. In die tijd was dat nog vooral een enorme black box. Op basis van de eerste adviezen vanuit de technische hoek werkten we stap voor stap (in samenwerking met de webbouwer) aan betere SEO. Er ging een wereld voor ons (en vooral voor mij) ook open. Voornamelijk omdat het ging om marketing en lang niet altijd om de techniek. We bevonden ons op het snijvlak van techniek en marketing. Het bleek dat mensen serieus op zoek waren naar nieuwbouw in een plaats. De belangrijke keywords waren toen “nieuwbouw+plaatsnaam”. En met 425 gemeentes, en meer dan 2.700 plaatsen in Nederland was dit een mooie SEO-uitdaging.

Nieuwbouwwijzer AdWords

Nieuwbouwwijzer AdWords in de eerste 2 jaar.

Het omslagpunt: de kredietcrisis

In 2008 kregen we in Nederland te maken met de kredietcrisis. Bestaande afnemers van hypotheekleads en andere sponsoren waren moeilijker bereid om bij te dragen aan de kosten van Nieuwbouwwijzer. De potentie van Nieuwbouwwijzer was toen dus een stuk minder. Als partners zagen we in dat de potentie van de nieuwbouwmarkt niet eenvoudig tot wasdom zou komen in die tijd. Er was best wat nodig omdat de concurrent in meer of in mindere mate Funda was. En die hadden een budget van meer dan 12 miljoen euro per jaar aan omzet, en vaste contractueel verplichte betalers.

Het werd tijd voor het ontwikkelen van nieuwe business

De partners van Nieuwbouwwijzer besloten allemaal dat ze naast Nieuwbouwwijzer eigen business zouden gaan ontwikkelen. In afwachting van betere nieuwbouwtijden. Het mooie was dat al deze partners elk hun eigen plek wisten te vinden. De een stapte de projectontwikkeling in, de ander richtte zich op het management van huurhuizen. Ik besloot op basis van mijn ervaring bij Nieuwbouwwijzer dat het helpen van bedrijven met hun website om succesvol te zijn in Google een mooie nieuwe sector was. Eentje met voldoende technische uitdaging om mijn achtergrond bij in te kunnen zetten. Op 1 augustus 2008 startte ik met het runnen van het eerste AdWords-account voor een externe partij. Al snel wilden mensen ook onbetaald hoog in Google verschijnen en waren ze op zoek naar websiteverbeteringen. Stap voor stap bouwde ik dit samen met mijn medewerkers uit tot een volwaardig zoekmachine-marketingbureau. In 2016 werd het omgedoopt tot online marketingbureau met een sterke affiniteit met zoekmachinemarketing.

Maar Nieuwbouwwijzer bleef bestaan

Nieuwbouwwijzer is al die tijd blijven bestaan om consumenten te helpen in hun zoektocht naar nieuwbouw. Lange tijd bleven 45.000 bezoekers per maand gebruik maken van deze informatie. Inmiddels was het aanbod op basis van een feed van de belangrijke ontwikkelaars realiteit. De extra effort in het vinden van onbekende projecten werd beperkt tot een aantal uur per maand. In 2018 was het platform nog steeds actueel. Nog steeds kon Nieuwbouwwijzer rekenen op 40.000 pageviews per maand. Toch moest de website technisch een vernieuwingsslag hebben. Ook moest de AVG-wetgeving strak worden geïmplementeerd. Het businessmodel waar gedurende de laatste jaren weinig vernieuwing in had plaatsgevonden, was niet meer in staat om deze vernieuwingsslag te betalen. Eerder was een zeer goed ge-funde concurrente Niki ook al gestopt. Dat platform had ondanks een jaarbudget van vele honderdduizenden euro’s nooit het aantal bezoekers gehaald waar Nieuwbouwwijzer wel op kon rekenen.

nieuwbouwwijzer analytics

Nieuwbouwwijzer Google Analytics. Totaal 3.8 miljoen bezoekers met 17 miljoen pageviews.

Tijd om afscheid te nemen van Nieuwbouwwijzer

De markt voor nieuwe woningen is op het moment van schrijven overspannen. Woningen die te koop worden aangeboden hebben eerder kopers dan dat de open dag is geweest. Er is weinig incentive om (uitgebreide) marketing te doen voor projecten. Er zijn concurrerende partijen opgestaan die een vergelijkbare dienst aanbieden. Het is echt een concurrentieslag geworden waardoor er op dit moment niet een enorme (nieuwe) meerwaarde voor de consument kan worden bereikt. Er zijn nog wel mogelijkheden voor disruptie, maar hiervoor is een nieuwe focus nodig die niet door het nog steeds zeer bekende Funda kan worden gekopieerd. Kortom, na 3.8 miljoen unieke bezoekers is er voor ons is eind 2018 echt de tijd gekomen om afscheid te nemen van Nieuwbouwwijzer.

Google Rankings

Google Rankings in 2018 waren na jaren van top posities gedaald.

Met opgeheven hoofd en vol trots

Als partners kijken we terug op een zeer leerzame periode waarin we 3.8 miljoen bezoekers hebben geholpen met het vinden van hun nieuwbouwwoning. Dit is echt iets waar we enorm trots op zijn. We vinden het dan ook heel jammer dat we niet meer in staat zijn de website verder te vernieuwen. We hebben twaalf mooie jaren gehad en serieus heel veel geleerd.

Via deze weg willen we dan ook graag al onze partners bedanken voor deze mooie tijd van samenwerken. Met daarbij een speciale vermelding voor webbouwer Slik.eu en de manager van de website Niels Kist.

Namens de partners:
Joris Bleeker
Camiel Honselaar
Wouter Blom
1 september 2006 – 31 oktober 2018

Wat doet Online Marketing Bureau Stramark?

Zoals in bovenstaande verhaal wordt beschreven hebben we veel geleerd van Nieuwbouwwijzer. Uit Nieuwbouwwijzer is Stramark ontstaan. Stramark houdt zich bezig met: