Online Marketing Bureau Stramark team  klein

De beste tips voor meer abonnees op je nieuwsbrief

De beste tips voor meer abonnees op je nieuwsbrief

In ons vorige artikel lieten we al zien dat nieuwsbrieven nog steeds een belangrijk communicatiemiddel in je marketingmix kunnen zijn. E-mail is nog altijd een effectief (marketing)communicatiemiddel om leads te genereren en producten te verkopen. Klanten sturen trouw nieuwsbrieven en merken dat het aantal abonnees afneemt. Vervolgens vinden ze het moeilijk om nieuwe abonnees te werven. Vervelend, want zo bereik je niet de mensen die je wilt bereiken. Hoe zorg je er dus voor dat websitebezoekers hun contactgegevens achterlaten zodat jij hen kan mailen? In dit artikel hebben wij de beste tips op een rij gezet waar jij direct mee aan de slag kunt!

Tip 1: Maak veel inschrijfformulieren aan op je website

Het allerbelangrijkste om het aantal abonnees te laten groeien? Inschrijfformulieren op je website met een directe koppeling naar bijvoorbeeld Mailchimp. Je inschrijfformulier moet direct onder de aandacht komen van je websitebezoeker. Hoe vaker dat inschrijfformulier terugkomt, hoe groter de kans dat deze gezien en ingevuld zal worden. De koppeling met Mailchimp zorgt dat alle ingevulde gegevens direct in je maillijst worden opgenomen zodat deze personen bij een volgende mailing direct worden meegenomen! De beste plek voor een inschrijfformulier? De experts van Stramark adviseren het volgende:

  • De kolom aan de zijkant van je website;
  • Onderaan je artikelen;
  • Op de ‘contact’- en ‘over ons’-pagina van je website.

Tip 2: Maak exclusieve content voor jouw website

Een goede manier om meer abonnees aan te trekken is door exclusieve content te schrijven of te maken. Zie het als een cadeautje dat je aan je nieuwe abonnees aan kunt bieden als warm welkom.

Voorbeelden van exclusieve content zijn e-books, whitepapers, video’s of andere tips waarin jij jouw expertise laat zien, in ruil voor het e-mailadres van jouw websitebezoekers. Met deze e-mailadressen bouw je een (groot) bestand op van mensen die op langere termijn mogelijk nog meer geïnteresseerd raken in jouw diensten en/of producten.

Een voorbeeld hiervan is de whitepaper die wij hebben geschreven. Hierin geven wij tips aan ondernemers met een webshop. De tips zijn direct toepasbaar en kunnen de webshop van de ondernemer naar een hoger niveau tillen. In ruil daarvoor krijgen wij het e-mailadres van de bezoeker zodat wij iedere maand, op Webshop Wednesday, blogs met tips over webshops kunnen mailen. Waardevol voor ons omdat we op die manier een relatie kunnen opbouwen. Waardevol voor de ontvanger omdat zij meer leren over online marketing en hoe zij hun webshop kunnen verbeteren.

Tip 3: Schrijf whitepapers en geef die weg

Het weggeven van een gratis whitepaper is een succesvolle manier om meer nieuwsbriefinschrijvingen te verzamelen. Wij Nederlanders zijn dol op het opdoen van extra kennis. En al helemaal als het gratis is! Nou ja gratis, je geeft natuurlijk wel persoonlijke informatie weg maar dat zal voor de websitebezoeker niet altijd duidelijk zijn of zwaar meewegen.

Hierbij is het wel van belang dat je op de inschrijfpagina alvast een preview zichtbaar maakt zodat mensen weten waar ze zich voor inschrijven. Daarnaast zul je een bedankpagina moeten maken waarop mensen landen zodra ze zich voor de nieuwsbrief hebben ingeschreven. Deze bedankpagina is met name belangrijk omdat het als plek dient waar de websitebezoeker de whitepaper kan downloaden. Eventueel kun je, wanneer je gebruikmaakt van Gravity Forms (WordPress plug-in), instellen dat bezoekers die zich inschrijven de whitepaper automatisch in hun mailbox ontvangen. In onderstaand screenshot kun je zien hoe wij onze inschrijfpagina vorm hebben gegeven.

Tip 4: Gebruik niet te veel invulvelden

Probeer het aantal in te vullen velden in je inschrijfformulieren zoveel mogelijk te beperken. Zeker bij een formulier dat je gebruikt om meer nieuwsbriefinschrijvingen te krijgen. Bezoekers willen namelijk snel door met het ontvangen van jouw whitepaper of het verder doornemen van je website. Ieder invulveld is een extra stap die iemand moet nemen en is daarmee een potentieel afhaakmoment. Voor meer nieuwsbriefinschrijvingen is het alleen opvragen van een e-mailadres vaak voldoende. Personaliseer jij je mailings? Dan is het aan te bevelen om ook een voor- en eventueel een achternaam op te vragen.

Tip 5: Trigger je websitebezoekers boven je inschrijfformulieren

Wervende teksten zijn enorm belangrijk. Zeker het stukje tekst boven een inschrijfformulier. Dit kan er namelijk voor zorgen dat een websitebezoeker zich wel of niet in zal schrijven. Vermijd daarom negatieve woorden rond je ‘call to action’ en houd het vooral positief. Daarnaast is het altijd slim om in een paar bulletpoints een aantal voordelen van de inschrijving te benadrukken. Bijvoorbeeld: ontvang whitepaper met tips voor webshops en iedere maand een mail met de beste webshop artikelen automatisch in je mailbox. Hiermee geef je mensen een reden om zich in te schrijven.

Tip 6: Gebruik sociaal bewijs om websitebezoekers over de streep trekken

“Al meer dan 1.000 mensen gingen u voor”, “onze nieuwsbrief wordt naar 10.000 mensen verzonden” en “onze website tips zijn al meer dan 5.000 keer toegepast”. Bezoekers willen graag weten dat jouw nieuwsbrief van toegevoegde waarde is. Gebruik daarom sociaal bewijs, zoals de eerdergenoemde kreten, om hen over de streep te trekken. Dit kun je doen boven je inschrijfformulier maar ook in de pop-up of overlay. Daarover later meer.

Tip 7: Gebruik pop-ups op je website

Een veelgebruikte manier om meer nieuwsbriefinschrijvingen te realiseren is het gebruik van een pop-up. Een pop-up opent zich al binnen enkele seconde nadat een websitebezoeker voor het eerst jouw website bezoekt. Dit is dus al gelijk ‘in the face’ van de gebruiker. De pop-up bevat vaak een grote inschrijfknop of invulveld voor het achterlaten van het e-mailadres. Bovendien heb je in de pop-up vaak nog ruimte voor wervende teksten waarmee je de websitebezoeker nog extra triggert om in te schrijven. Houd dit kort en simpel met bulletpoints zodat dit krachtiger overkomt.

Helaas kunnen pop-ups als irritant worden ervaren. Om de ervaring van je websitebezoekers te verbeteren kun je gebruikmaken van een zogeheten ‘exit-overlay’. Hierdoor krijgen bezoekers de pop-up alleen te zien wanneer ze je website dreigen te verlaten. Dit kan net het zetje zijn die zij nodig hebben om zich in te schrijven en meer over je producten en diensten te weten willen komen.

Popup stramark

Zelf aan de slag met bovenstaande tips

Zoals je gelezen hebt kunnen bovenstaande tips eenvoudig zelf uitgevoerd worden en kan dat tot drastisch meer inschrijvingen leiden. Een belangrijke laatste tip is om regelmatig A/B-tests uit te voeren. Zo kun je zien wat wel werkt en natuurlijk ook wat niet werkt. Verander bijvoorbeeld een woord in de call to action button of zet je formulier op een andere plaats binnen je pagina’s (hoger of lager). Hiermee kun je de conversie verhogen en zul je meer mensen weten te bereiken met je nieuwsbrief!

 

Over de schrijver: Christian Rietbroek

Christian Rietbroek is SEO Consultant bij Online Marketing Bureau Stramark. Hier helpt hij bedrijven om beter gevonden te worden in de zoekmachines. Naast SEO heeft Christian ook veel interesse in copywriting, technologie en privacy.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency