Abandoned Cart E-mails: herstel je verloren saleskansen!

Veel webshopeigenaren hebben te maken met abandoned carts. Dit zijn winkelwagens die door websitebezoekers gevuld worden met producten, maar waarbij het aankoopproces voortijdig wordt afgebroken. Dat is jammer, want hierdoor lopen zij verkopen mis. Met een abandoned cart e-mail kun je dit probleem voor een groot deel oplossen. Deze handige toevoeging voorkomt dat er verkopen verloren gaan die je niet had willen missen. In dit artikel leggen wij het begrip abandoned cart e-mail verder uit en krijg je handige tips die je eenvoudig in de praktijk kunt brengen.

Wat is een abandoned cart e-mail?

Abandoned carts, ook wel verlaten winkelwagentjes genoemd, bevatten producten die niet afgerekend worden. Een abandoned cart e-mail wordt verzonden naar mensen die hun winkelwagentje verlaten hebben. Hiermee worden consumenten eraan herinnerd dat zij hun bestelling nog af moeten ronden. Met één druk op de knop keren ze terug naar de winkelwagen om alsnog het gekozen product te bestellen. Dit middel is erg effectief omdat ze voor verkopen zorgen die anders verloren waren gegaan. En dat tegen relatief lage kosten. Heb jij dit voor jouw webshop dus al voor elkaar?

Waarom ‘verlaten’ consumenten hun winkelwagen in mijn webshop?

Hoewel het nooit helemaal te voorkomen is, zijn er wel de nodige aanwijzingen waarom consumenten hun winkelwagen verlaten. Dit zijn de 10 belangrijkste redenen waarom consumenten vergeten af te rekenen of het bestelproces bewust afbreken:

  1. Ze krijgen te maken met onverwachte extra uitgaven in het checkout-proces;
  2. Ze kijken rond en hebben eigenlijk geen koopintentie;
  3. Ze hebben bij jouw concurrent een aantrekkelijkere prijs gevonden;
  4. De prijs, inclusief verzendkosten, is te hoog;
  5. Ze besluiten uiteindelijk toch niet te kopen;
  6. De website navigatie is te onduidelijk;
  7. De website heeft technische mankementen;
  8. Het checkout-proces duurt te lang;
  9. Er bestaan zorgen over de beveiliging van de beschikbare betaalmiddelen;
  10. De bezorgopties zijn te beperkt.

Bovenstaande problemen zijn gelukkig op te lossen. Met onderstaande tips zul je het aantal verkopen eenvoudig kunnen laten toenemen.

Tips voor je abandoned cart e-mail

Nu we begrijpen wat een abandoned cart e-mail is en waarom consumenten hun winkelwagentje verlaten, is het tijd om verloren saleskansen in winstkansen om te zetten. Om je abandoned cart e-mails succesvol te maken zijn er een aantal dingen heel belangrijk. De 6 belangrijkste tips hebben we op een rijtje gezet.

1. Timing is key

De timing van je abandoned cart e-mail is de sleutel tot succes. Zorg dat de eerste e-mail binnen een uur naar je klant wordt verzonden. Als je te lang wacht verliest de koper de urgentie om het product aan te schaffen. Wanneer je binnen een uur een e-mail laat versturen is de kans groot dat je nog steeds top of mind bent bij de consument. De mail triggert hen vervolgens om het product alsnog aan te schaffen.

2. Gebruik converterende mailtitels

Een aantrekkelijke mailtitel zorgt dat je direct de aandacht van de consument grijpt. Hiermee verhoog je de open en click rates. Dat houdt echter niet in dat je met ingewikkelde of jolige titels moet komen. Zorg dat je direct je punt maakt. Bijvoorbeeld: ‘maak je bestelling nu af’ of ‘kunnen we je helpen?’ Wat kan helpen bij het bepalen van een goede titel is A/B-testen. Zo kun je zien welke titel voor de meeste clicks en sales zorgt. Op basis van harde cijfers kun je dan de beste beslissing voor je webshop maken.

3. Voeg het product toe in je abandoned cart e-mail

Het is belangrijk dat de consument direct in de gaten heeft welk product hij of zij vergeten is af te rekenen. Zorg dus voor een goede productfoto met productbeschrijving. Denk aan de kleur, maat en eventuele afmetingen. Hiermee laat je goed zien wat de consument mist als hij of zij besluit het aankoopproces af te breken. Alleen een productbeschrijving of naam van het product is onvoldoende om een klant tot aankoop te verleiden.

4. Gebruik een grote call-to-action button

Gedurfde en aantrekkelijke call-to-action buttons trekken de aandacht van consumenten en zorgen dat zij eerder geneigd zijn om een koopbeslissing te nemen. Met abandoned cart e-mails is die actie al duidelijk; rond de bestelprocedure af.

Daarom is het belangrijk dat je deze actie zo gemakkelijk mogelijk maakt voor de consument. Laat hen weten dat ze vergeten zijn om het product af te rekenen. Dit doe je zoals gezegd met een goede afbeelding zodat de ontvanger direct kan zien om welk product het gaat. Recht onder de afbeelding plaats je de call-to-action button zodat deze in één oogopslag te zien is. Qua tekst kun je bijvoorbeeld ‘rond bestelling af’ of ‘product aanschaffen’ schrijven.

5. Schrijf overtuigende teksten

Naast goede afbeeldingen en in het zicht springende call-to-action buttons, is goed geschreven tekst ook enorm belangrijk. De teksten moeten overtuigend en consumentgericht zijn. Zo weet de consument precies wat hij of zij kan verwachten en is alle informatie aanwezig om een koopbeslissing te nemen. Voor wat betreft abandoned cart e-mails is ‘kort maar krachtig’ het motto.

6. Zorg voor een goede klantenservice

Zorg ten slotte dat je klantenservice op orde is. De kans bestaat dat de consument is afgehaakt omdat de navigatie van de webshop niet op orde was of dat er een technisch probleem opspeelde. Ook kan het zijn dat er verwarring is ontstaan over de bezorgmogelijkheden of het product zelf. Een klantenservicemedewerker kan die vragen beter beantwoorden dan een FAQ of chatbot. Goede service is de sleutel tot succes. Zo legt Coolblue, tijdens een telefoongesprek, producten in de winkelwagen van de klant. Dat scheelt weer een hoop stappen en de consument kan sneller afrekenen. Bovendien neemt het vertrouwen in je webshop hierdoor ook toe.

Hulp nodig? Schakel Stramark in!

Heb je hulp nodig bij het implementeren van bovenstaande tips? De online marketeers van Stramark helpen je graag! Het is niet alleen belangrijk om je e-mail op orde te hebben, het schrijfwerk moet ook goed zijn. En laat Online Marketing Bureau Stramark daar nou alle kennis voor in huis hebben.  Wil jij dus meer verkopen en meer uit je mails halen? Neem dan contact met ons op!

 

Over de schrijver: Christian Rietbroek

Christian Rietbroek is SEO Consultant bij Online Marketing Bureau Stramark. Hier helpt hij bedrijven om beter gevonden te worden in de zoekmachines. Naast SEO heeft Christian ook veel interesse in copywriting, technologie en privacy.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Website Analyse
Google Ads Scan
Keyword Analyse
SEO Check
Offerte aanvragen

Top Blogitems:
Must have: marketingstrategie en budget
15 pagina’s voor iedere bedrijfswebsite
HTTP 301 vs 302
Online Marketing Plan in 5 stappen
Funnel instellen met Google Analytics
Social post preview bekijken?
ROI en ROAS: wat is het verschil?
11 Prijspsychologie tactieken
Google grapjes in een overzicht
Wat moet je weten over GA4
Alleen sukkels werken 40+ uur
Zo bouw je de juiste footer voor SEO
Webshop kosten en kostprijs berekenen
In 7 stappen een Content Marketing Plan
Wat zijn Micro conversies
How to: SEO vriendelijke URL structuur
11 tips voor productafbeeldingen
De wereld achter Google reviews
SEO voor productcategorieën in webshops
6 technieken voor interne linkbuilding
Mailchimp gebruikers zijn in overtreding
Een bedankpagina maakt klanten in fans
Optimale productpaginas maken
Uitsluiten van Spambots in Analytics
Tips voor meer nieuwsbrief abonnees
Engels als taal in je Google Ads campagne?
Waarom een Robots.txt
10 Conversie verhogende Triggers
een HTML sitemap voor webshops
hoe belangrijk is een FAQ pagina?
Duplicate content is slecht voor shops
8 slimme trucs voor productafbeeldingen
Je eerste Google Shopping Campagne
10 tips voor productteksten
HTML sitemap voor je site!
Google Shopping: 10 optimalisatie tips
Basisstrategie voor social media
5 tips voor een lange tekstpagina
How To: Meetbaar maken van conversies
Gebruiksvriendelijk menu voor webshops
GTM containers im- en exporteren
Landingspagina optimalisatie voor Ads
Starter Guide of Google Tag Manager
Emotie verkoopt online
10 tips voor effectievere e-mail marketing
Dynamische remarketing opzetten
De 8 hygiëneregels van videobellen
Emerce100:Beste Digital Marketingbureau
De perfecte zoekwoordenlijst voor je site
GDPR & Dataverlies in Google Analytics
Social Media Content voor bedrijven
Zoekwoordenonderzoek voor e
8 Tools voor Website Optimalisatie
11 linkbuilding tips voor het mkb
Eerste hulp bij een volle inbox
Webshops & Kruimelpaden!
Zo schrijf jij een goede over ons pagina
Doelstellingen voor een webshop
Efficiënt 404’s oplossen
Het effect van website snelheid
5 Optimalisatie tips in Google Ads
Ontdek jouw weg naar meer conversies
Slimme en effectieve marketingtips
Wat is Inbound Marketing
Wat het voordeel van jouw product?
Gratis zoekwoorden onderzoek
Gebruik van ✅speciale 👉karakters
Check onze checkout tips
De voordelen van chatbots voor webshops
Google Analytics installeren
Waarom klantreviews belangrijk zijn
Voorkom uitstelgedrag bij bestellen
Psychologische prijzen: ethisch of niet?
Google Tag Manager (GTM) de voordelen
Domeinnaam tips en tricks!
Geschiedenis van Google Zoekmachine
Event tracking via Click to Call Button