MVT & A/B multivariate testing

Optimalisatie en doel-conversie

Tijdens het ontwerpen van uw website maakt u zeer veel beslissingen, bijvoorbeeld over de lay-out van de pagina, de gebruikte afbeeldingen, de kleur en tekst van een knop of banner en natuurlijk over de te plaatsen content.

Al deze ontwerp-beslissingen hebben invloed op de effectiviteit van uw website. Wilt u weten welke versie het beste presteert, dan kunt u een experiment opzetten.

We onderscheiden twee soorten experimenten: A/B testen en multivariate testen. Welke test voor u het meest geschikt is, hangt af van het aantal varianten waartussen u wilt kiezen, de hoeveelheid tijd die u voor het experiment kunt uittrekken, de conversie en het aantal bezoekers (traffic) op uw site.

A/B testen

Een A/B experiment is geschikt om te bepalen welke van een aantal (vaak 2 a 3) varianten van een web-pagina (of element ervan) het beste converteert. Bezoekers van uw website krijgen willekeurig een van de versies te zien. Door het gedrag op de site van de bezoekersgroepen te vergelijken wordt de winnende versie bepaald.

Om met zekerheid te bepalen welke van beide versies het beste converteert, moet het verschil in het aantal conversies tussen beide varianten significant zijn. Soms is er al na enkele dagen een duidelijke winnaar aan te wijzen, in andere gevallen kan het enkele weken duren voordat een absolute ‘winnaar’ aangewezen kan worden.

MVT & Multivariate testen

Een multivariate test is een aanduiding voor een aantal gelijktijdig uitgevoerde A/B testen. Als u een website heeft met veel verkeer en een goede conversiegraad, dan kunt u met behulp van een multivariate test een web-pagina zichzelf volledig automatisch optimaliseren op conversie.

Voor het opzetten van een experiment geldt een maximum van 127 combinaties. Dit betekent bijvoorbeeld dat u gelijktijdig 7 A/B tests kunt uitvoeren. Hierbij kunt u denken aan het simultaan variëren van een knop, een banner, de inhoud een stuk tekst, een afbeelding, nog een afbeelding, de pagina-indeling en het lettertype.

Let wel, hoe meer variaties u test, hoe langer het duurt voordat u met zekerheid kunt bepalen welke versie het beste presteert.

Stramark adviseert bij het opzetten van uw experimenten

Een goed experiment op uw website moet -net als een wetenschappelijk experiment- gestructureerd worden opgezet. Zo dient u vooraf te bepalen wat het doel is dat u wilt verbeteren en welke doelen u minder belangrijk vindt.

De consultants van Stramark helpen u graag met het bepalen of het uitvoeren van een experiment voor uw website zinvol is. Ook helpen ze u bij het ontwerpen en uitvoeren van het juiste experiment, en denken graag inhoudelijk mee met u -en uw partners- over de verschillende varianten. Onze consultants hebben een exacte opleiding afgerond en hebben naast ervaring binnen online marketing en usability ook de nodige kennis en ervaring met het ontwerpen en implementeren van uw A/B en multi-variate experimenten.

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Website Analyse
Google Ads Scan
Keyword Analyse
SEO Check
Offerte aanvragen

Top Blogitems:
Must have: marketingstrategie en budget
15 pagina’s voor iedere bedrijfswebsite
HTTP 301 vs 302
Online Marketing Plan in 5 stappen
Funnel instellen met Google Analytics
Social post preview bekijken?
ROI en ROAS: wat is het verschil?
11 Prijspsychologie tactieken
Google grapjes in een overzicht
Wat moet je weten over GA4
Alleen sukkels werken 40+ uur
Zo bouw je de juiste footer voor SEO
Webshop kosten en kostprijs berekenen
In 7 stappen een Content Marketing Plan
Wat zijn Micro conversies
How to: SEO vriendelijke URL structuur
11 tips voor productafbeeldingen
De wereld achter Google reviews
SEO voor productcategorieën in webshops
6 technieken voor interne linkbuilding
Mailchimp gebruikers zijn in overtreding
Een bedankpagina maakt klanten in fans
Optimale productpaginas maken
Uitsluiten van Spambots in Analytics
Tips voor meer nieuwsbrief abonnees
Engels als taal in je Google Ads campagne?
Waarom een Robots.txt
10 Conversie verhogende Triggers
een HTML sitemap voor webshops
hoe belangrijk is een FAQ pagina?
Duplicate content is slecht voor shops
8 slimme trucs voor productafbeeldingen
Je eerste Google Shopping Campagne
10 tips voor productteksten
HTML sitemap voor je site!
Google Shopping: 10 optimalisatie tips
Basisstrategie voor social media
5 tips voor een lange tekstpagina
How To: Meetbaar maken van conversies
Gebruiksvriendelijk menu voor webshops
GTM containers im- en exporteren
Landingspagina optimalisatie voor Ads
Starter Guide of Google Tag Manager
Emotie verkoopt online
10 tips voor effectievere e-mail marketing
Dynamische remarketing opzetten
De 8 hygiëneregels van videobellen
Emerce100:Beste Digital Marketingbureau
De perfecte zoekwoordenlijst voor je site
GDPR & Dataverlies in Google Analytics
Social Media Content voor bedrijven
Zoekwoordenonderzoek voor e
8 Tools voor Website Optimalisatie
11 linkbuilding tips voor het mkb
Eerste hulp bij een volle inbox
Webshops & Kruimelpaden!
Zo schrijf jij een goede over ons pagina
Doelstellingen voor een webshop
Efficiënt 404’s oplossen
Het effect van website snelheid
5 Optimalisatie tips in Google Ads
Ontdek jouw weg naar meer conversies
Slimme en effectieve marketingtips
Wat is Inbound Marketing
Wat het voordeel van jouw product?
Gratis zoekwoorden onderzoek
Gebruik van ✅speciale 👉karakters
Check onze checkout tips
De voordelen van chatbots voor webshops
Google Analytics installeren
Waarom klantreviews belangrijk zijn
Voorkom uitstelgedrag bij bestellen
Psychologische prijzen: ethisch of niet?
Google Tag Manager (GTM) de voordelen
Domeinnaam tips en tricks!
Geschiedenis van Google Zoekmachine
Event tracking via Click to Call Button