Online Marketing Bureau Stramark team  klein

Wat is SEO?

Hoog in Google komen?

Laat je contact gegevens achter, dan reageren wij binnen een werkdag!

Vrijblijvend advies

Vul hieronder je gegevens in en ontvang binnen één werkdag advies

  • Voer een nummer in van 22 tot 22.
    Het antwoord als getal invullen
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

SEO

Met SEO genereer je meer bezoekers naar je website via zoekmachines. Zonder daarvoor te betalen. Maar wat is SEO nu eigenlijk? Waarom is het zo’n belangrijk onderdeel van je online marketing strategie? En kun je het zelf leren en toepassen of is uitbesteden een beter idee? Stramark geeft antwoord op de meest voorkomende vragen. Met deze kennis en ons SEO advies ga jij hoger scoren in Google!

Wat is SEO?

Het is een vaak gebruikte term, maar wat houdt SEO in? Het is de afkorting voor Search Engine Optimization, ook wel zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. De kunst is om je website zo hoog mogelijk te laten ranken in zoekmachines als Google, op basis van relevante zoekwoorden. Wat is SEO marketing dan? Daarbij gaat het niet alleen om het behalen van goede posities. Je goede rankings vormen het startpunt voor meer verkopen. 

Waarom is het belangrijk?

Het maakt niet uit of je als ondernemer klanten wil werven, producten of diensten wil verkopen, of meer nieuwsbriefabonnees wilt generen. Hiervoor heb je bezoekers nodig die op je website komen. Vaak horen we van onze klanten “Ik wil meer bezoekers op mijn website”. Maar wat je echt nodig hebt zijn relevante bezoekers. Dat is de reden waarom SEO belangrijk is. Het werkt als volgt: zoekmachines als Google worden tegenwoordig gebruikt voor vrijwel iedere vraag of zoektocht naar een product of dienst. Wanneer mensen een bepaald zoekwoord invullen kijkt Google welke websites de beste match hebben. Google wil namelijk zo goed mogelijk antwoord geven op de vraag die mensen stellen. Hierbij geldt: hoe beter de match, hoe hoger je positie in de zoekresultaten. Ga ervan uit dat er gemiddeld duizenden, soms wel tien duizenden zoekopdrachten zijn die met jouw product of dienst te maken hebben. Word je niet gevonden, dan mis je klanten die hoogstwaarschijnlijk bij de concurrent terecht komen. Zeker wanneer jouw bedrijf gericht is op particulieren is een SEO marketing strategie onmisbaar. Maar waar moet je dan op letten om de perfecte match te worden met je potentiële klanten? Je website dient zo goed mogelijk geoptimaliseerd te worden aan de hand van verschillende SEO onderdelen.

Onderdelen van een SEO strategie

SEO is eigenlijk een overkoepelende term van een aantal onderdelen. Namelijk content optimalisatie, techniek optimalisatie en linkbuilding. Met deze SEO diensten maak je je website beter vindbaar. Voordat je hiermee aan de slag gaat moet je weten welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw doelgroep. Waar zoeken ze naar? Wat typen jouw potentiële klanten in Google in? Een zoekwoordenonderzoek geeft hier meer inzicht in. Daarna kun je dieper ingaan op de verschillende elementen:

Content optimalisatie
De missie van Google is om de gebruiker de meest relevante informatie te bieden. De content op jouw website moet daarom relevant zijn voor de bezoeker. Een webpagina schrijf je dus ook voor de lezer. Hoewel het verleidelijk is om je pagina vol te stoppen met zoekwoorden voor optimale SEO optimalisatie, gaat het ten koste van de content. Spammen is not done. Ook je ranking wordt er door beïnvloed. Google analyseert namelijk in hoeverre bezoekers jouw content waarderen. Er wordt bijgehouden hoe lang ze op je website blijven en hoe vaak ze doorklikken. Heb jij je content niet op orde? Dan kun je een hoge positie in Google wel vergeten. Om zeker te zijn van kwalitatief goede content kun je SEO copywriting beter overlaten aan de professionals.

Linkbuilding
Voor Google is het moeilijk te bepalen welke websites belangrijker zijn dan andere. Op basis van links kan toch een inschatting worden gemaakt van de relevantie van bepaalde sites. Wordt jouw website vaak genoemd als belangrijke bron in artikelen of op andere websites, dan word jij beter gewaardeerd en verover je autoriteit. Google beloont dat met een hogere positie. Het generen van dergelijke links en onderhouden ervan noemen we linkbuilding.

Techniek optimalisatie
Hoe goed je linkbuilding skills ook zijn of hoe krachtig de content op je website ook is, een slechte website structuur kan roet in het eten gooien. Google scant namelijk ook de structuur van jouw website. Denk aan de laadsnelheid, interne links en een juiste opmaak van titels. Hoe beter de techniek achter je website is, hoe beter Google het kan begrijpen. Zorg daarom voor een geoptimaliseerde structuur, hiermee vergroot je de kans op een hogere ranking.

SEO vs SEA

Wanneer mensen een zoekmachine inschakelen voor hun vraag, probleem of behoefte verschijnen er betaalde (SEA) en onbetaalde (SEO) resultaten. Maar wat is SEO en SEA? Met betaalde advertenties kom je direct bovenaan in Google. Ideaal wanneer een potentiële klant ‘zonnepanelen kopen en installeren’ intikt in Google. Echter kost dit geld per klik waarvan de kosten flink kunnen oplopen. Bedrijven in deze branche geven soms wel 1000 tot 10.000 euro per maand hieraan uit. Daarom is het interessant om te kijken hoe je met SEO Google organisch goede posities kunt behalen. Deze kliks kosten namelijk geen geld. Daarnaast is de zonnepanelen branche een vergelijkingsmarkt. We zien dat de meeste gebruikers van Google minimaal 3 tot 5 websites bezoeken. Een goede organische positie zorgt hierdoor voor leads waar niet per klik betaald wordt. Tot slot: SEO is duurzaam. Wanneer je dit goed hebt ingericht leidt het tot een structurele verbetering van de vindbaarheid van je website en webshop in zoekmachines.

SEO uitbesteden of SEO zelf doen?

SEO optimalisatie klinkt vrij technisch en ingewikkeld, maar dat valt mee. Het gaat erom dat jouw doelgroep zo goed mogelijk geholpen wordt wanneer zij een bepaalde vraag, probleem of behoefte hebben. Simpel gezegd gaat het dus om vraag en aanbod. Wie weet het beste hoe deze vragen, problemen en behoeften behandeld moeten worden? Juist, jij! Jij staat immers het dichtst bij je klanten. Een copywriter bij een ingehuurd marketing bureau is minder goed op de hoogte van de problemen die bij jouw klanten spelen. Echter, copywriting is een vak apart en vereist uitgebreide technische en inhoudelijke kennis. En wellicht is schrijven helemaal niet jouw ding. Dan kun je beter SEO laten doen door Online Marketing Bureau Stramark en kennis uitwisselen. Onze SEO specialisten zijn de hele dag bezig met hun vakgebied, ook met linkbuilding en techniek optimalisatie. Daarnaast onderhouden wij contact met de webbouwer zodat stroeve communicatie verleden tijd is. Vooraf wordt er een helder SEO plan opgesteld om gestructureerd en doelgericht te kunnen werken. Daarvoor zijn specifieke tools nodig, en die kunnen vrij prijzig zijn. Wij hebben ze al in huis zodat jij ervan kunt profiteren.

Ten slotte is het een ongoing proces, je moet er continu aan blijven werken. En dat kost tijd. Tijd die je wellicht beter kunt en wilt besteden aan je eigen business. Daarom bieden wij verschillende pakketten aan voor SEO uitbesteden. Jij bemoeit je enkel met de strategie, dan voeren onze SEO consultants het uit. Win-win toch? Bekijk hier de online marketing uitbesteden aan Stramark offerte tool. Een pakket op maat is natuurlijk ook mogelijk! Goed om te weten: uitbesteden kan zowel volledig als gedeeltelijk.

Aan de slag!

Ben je benieuwd naar de SEO status van je website? Doe dan de gratis Stramark SEO check. Is er verbetering nodig? Je kunt zelf alvast aan de slag. Met onze Google SEO tips & tricks leg je in ieder geval de basis voor een geoptimaliseerde website. Kom je er toch niet helemaal uit? Schakel dan SEO bureau Stramark Amsterdam in. Neem gerust contact met ons op.