On-page keyword insertion

Alle AdWords adverteerders gebruiken het wel eens voor hun advertenties, keyword insertion. Keyword insertion wordt gebruikt om advertenties te maken die beter aansluiten bij de behoefte van de gebruiker. In dit artikel wil ik nog een stap verder gaan, namelijk on-page keyword insertion. Oftewel het zoekwoord terug laten komen op de landingspagina.

Hoe werkt keyword insertion?

Keyword insertion werkt als volgt. Stramark maakt een nieuwe advertentie aan. In de titel van de advertentie wordt {Keyword:Online marketing} geplaatst. Vervolgens zoekt iemand naar “marketing online”. Dit zoekwoord hebben wij niet specifiek in AdWords staan, maar “internet marketing” als breed zoekwoord wel. Dit activeert de advertentie. Door keyword insertion krijgt de gebruiker dan een advertentie te zien met als titel “Internet marketing”. Er wordt namelijk gekeken naar het zoekwoord die de advertentie activeert, niet naar de werkelijk zoekopdracht.

Als het zoekwoord meer dan 25 tekens heeft dan is hij te lang en wordt het alternatieve woord getoond, in dit geval “Online marketing”. Verder zijn er nog verschillende variaties van keyword insertion, maar daar zal ik het in dit artikel niet over hebben.

Landingspagina optimaliseren

Het punt is dat de gebruiker een titel te zien krijgt die precies of bijna hetzelfde is als zijn zoekopdracht. Dit vergroot de relevantie tussen de zoekopdracht van de gebruiker en de advertentie. Als deze goed op elkaar aansluiten dan is de kans groter dat er op de advertentie geklikt wordt. Nadat er op de advertentie geklikt is komt de gebruiker op een landingspagina. Ook landingspagina’s worden geoptimaliseerd om het zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de zoekopdracht van de gebruiker. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan door voor iedere plaatsnaam een andere landingspagina te maken.

Het voordeel is dat iedere landingspagina kan ranken voor het zoekwoord + plaats, bijvoorbeeld “Garage Amsterdam” en “Garage Rotterdam”. Niet iedereen kan echter voor iedere plaatsnaam een aparte pagina maken. Bijkomend probleem is dat iedere pagina unieke content moet hebben om te voorkomen dat de website vol staat met duplicate content. Dit kan een tijdrovende bezigheid zijn.

On-page keyword insertion

In dit geval kan on-page keyword insertion van uitkomst bieden. In plaats van 20 pagina’s voor 20 verschillende plaatsen, maak je 1 pagina met keyword insertion in de kop van de pagina. Onthoud dat keyword insertion het zoekwoord uit AdWords gebruikt, niet de zoekopdracht van de gebruiker. Zorg er dus voor dat geen vreemde combinaties, verkeerd gespelde woorden of namen van concurrenten als zoekwoord toegevoegd zijn. Ik zal het garage voorbeeld nog eens gebruiken. Hier maak je bijvoorbeeld een advertentiegroep aan die bestaat uit zoekwoorden met zoekwoord + plaats. Zo zal de bezoeker nooit een vreemde kop te zien krijgen. De volgende stap in het plaatsen van een stukje code op de landingspagina.

Landingspagina

Om keyword insertion op de landingspagina te plaatsen gebruiken we de code hieronder. Je zou dit bovenaan de pagina kunnen plaatsen, zodat de kop van de pagina zich aanpast aan de zoekopdracht van de gebruiker.

<h1>
[ insert_php]
if (isset($_GET['zoekwoord'])) {
$kw=$_GET['zoekwoord'];
echo ucfirst(strtolower($kw));
}else{
echo "De beste garage";
}
[ /insert_php]
</h1>

Ik zal de code even uitleggen:

H1 Ik zal de code gebruiken om de kop van de pagina dynamisch te maken. Door alles in H1 te zetten komt het zoekwoord later ook in H1.
[ insert_php] Dit is een WordPress website. Om PHP toe te voegen op een pagina gebruik ik deze plugin. Hiermee in het mogelijk op PHP te tonen door het tussen [ insert_php] en [ /insert_php] te plaatsen. Tussen [ en insert zit een spatie. Deze zul je weg moeten halen. Als ik dat hier doe dan is de code niet te zien.
Zoekwoord Dit is de parameter in de URL. Hiermee weet de code welk woord gebruikt moet worden als kop.
ucfirst: Maakt de eerste letter van het eerste woord een hoofdletter.
strtolower Maakt de andere letters kleine letters.
De beste garage Dit is het alternatieve woord. Als iemand niet via een advertentie op deze pagina komt, is er geen parameter met zoekwoord. In dat geval zal deze tekst getoond worden.

Advertentie

Als je deze code geplaatst hebt, is de landingspagina er klaar voor. Vervolgens maak je een advertentie aan. Deze geef je aan pakkende titel en een goede omschrijving met een call to action. Bij “Uiteindelijke URL (aanbevolen)” vul je de URL in waarop je de code geplaatst hebt. Aan het einde van de URL plaats je de code “?zoekwoord={keyword}”, zonder aanhalingstekens uiteraard.

Keyword insertion

Als de advertentie getoond wordt, dan vervangt Google {keyword} met het zoekwoord, net als bij keyword insertion in advertenties. Met de code maak je een parameter aan in de URL genaamd “zoekwoord”. Deze staat gelijk aan zoekwoord uit AdWord die de advertentie geactiveerd heeft. Voorbeeld:

www.voorbeeld.nl?zoekwoord=garage

Het zoekwoord dat de advertentie activeerde was “garage”, dit woord zal op de landingspagina getoond worden.

Op Stramark

Hieronder heb ik de code geplaatst. Omdat jij hier niet bent gekomen via een advertentie, wordt het alternatieve woord getoond. In dit geval “SEO bureau”. Maar het kan ook veranderd worden in “Zoekmachine marketing bureau” of “Internet marketing bureau“. Klik maar eens op één van die links. Het woord hieronder verandert. Het is nog steeds dezelfde pagina, maar het is de parameter die verandert. Dit gebeurt ook als iemand via een advertentie op de landingspagina komt.

URL parameter

[insert_php]
if (isset($_GET[‘zoekwoord’])) {
$kw=$_GET[‘zoekwoord’];
echo ucfirst(strtolower($kw));
}else{
echo “SEO bureau”;
}
[/insert_php]

Waar toepassen

Zoals ik al noemde kan dit interessant zijn voor bedrijven die zich richten op meerdere plaatsen. Zo hoef je niet voor iedere plaats een nieuwe pagina te maken. Maar ook voor bijvoorbeeld een boekhouder kan dit interessant zijn. Zo heeft zijn pagina de ene keer de titel “Boekhouder inhuren”, de andere keer “Boekhouding uitbesteden” en weer een andere keer “Professionele boekhouder”. Afhankelijk van de zoekopdracht van de bezoeker. Heb jij zelf nog een toepassing bedacht, laat het dan weten in de comments.

Over de schrijver: Kevin Brinkman

is Google AdWords Certified SEA consultant bij Stramark. Interesses: AdWords | Linkbuilding | Code | Social remarketing | Google shopping.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Website Analyse
Google Ads Scan
Keyword Analyse
SEO Check
Offerte aanvragen

Top Blogitems:
Must have: marketingstrategie en budget
15 pagina’s voor iedere bedrijfswebsite
HTTP 301 vs 302
Online Marketing Plan in 5 stappen
Funnel instellen met Google Analytics
Social post preview bekijken?
ROI en ROAS: wat is het verschil?
11 Prijspsychologie tactieken
Google grapjes in een overzicht
Wat moet je weten over GA4
Alleen sukkels werken 40+ uur
Zo bouw je de juiste footer voor SEO
Webshop kosten en kostprijs berekenen
In 7 stappen een Content Marketing Plan
Wat zijn Micro conversies
How to: SEO vriendelijke URL structuur
11 tips voor productafbeeldingen
De wereld achter Google reviews
SEO voor productcategorieën in webshops
6 technieken voor interne linkbuilding
Mailchimp gebruikers zijn in overtreding
Een bedankpagina maakt klanten in fans
Optimale productpaginas maken
Uitsluiten van Spambots in Analytics
Tips voor meer nieuwsbrief abonnees
Engels als taal in je Google Ads campagne?
Waarom een Robots.txt
10 Conversie verhogende Triggers
een HTML sitemap voor webshops
hoe belangrijk is een FAQ pagina?
Duplicate content is slecht voor shops
8 slimme trucs voor productafbeeldingen
Je eerste Google Shopping Campagne
10 tips voor productteksten
HTML sitemap voor je site!
Google Shopping: 10 optimalisatie tips
Basisstrategie voor social media
5 tips voor een lange tekstpagina
How To: Meetbaar maken van conversies
Gebruiksvriendelijk menu voor webshops
GTM containers im- en exporteren
Landingspagina optimalisatie voor Ads
Starter Guide of Google Tag Manager
Emotie verkoopt online
10 tips voor effectievere e-mail marketing
Dynamische remarketing opzetten
De 8 hygiëneregels van videobellen
Emerce100:Beste Digital Marketingbureau
De perfecte zoekwoordenlijst voor je site
GDPR & Dataverlies in Google Analytics
Social Media Content voor bedrijven
Zoekwoordenonderzoek voor e
8 Tools voor Website Optimalisatie
11 linkbuilding tips voor het mkb
Eerste hulp bij een volle inbox
Webshops & Kruimelpaden!
Zo schrijf jij een goede over ons pagina
Doelstellingen voor een webshop
Efficiënt 404’s oplossen
Het effect van website snelheid
5 Optimalisatie tips in Google Ads
Ontdek jouw weg naar meer conversies
Slimme en effectieve marketingtips
Wat is Inbound Marketing
Wat het voordeel van jouw product?
Gratis zoekwoorden onderzoek
Gebruik van ✅speciale 👉karakters
Check onze checkout tips
De voordelen van chatbots voor webshops
Google Analytics installeren
Waarom klantreviews belangrijk zijn
Voorkom uitstelgedrag bij bestellen
Psychologische prijzen: ethisch of niet?
Google Tag Manager (GTM) de voordelen
Domeinnaam tips en tricks!
Geschiedenis van Google Zoekmachine
Event tracking via Click to Call Button