Google Tag Manager (GTM) de voor- en nadelen

Google Tag Manager

De Google Tag Manager is de tool waar elke zoekmachine marketing specialist al jaren op wacht! Het aanpassen van ga.js of AdWords conversion tracking toevoegen hoeft nu nooit meer via een webdeveloper . Dit geeft de marketeer alle vrijheid om verschillende tags zonder enige moeite te installeren en te testen. Zeker met de komst van de Cookie wetgeving en andere veranderingen op internet kan de Google Tag Manager veel voordelen hebben voor bedrijven en zoekmachine marketingbureaus. Stramark heeft het een en ander getest en deelt de bevindingen in het onderstaande artikel.

Oorsprong van het / mijn probleem

Door de jaren heen is het opgevallen dat het aanpassen of het correct plaatsen van code en uitdagende klus is voor verschillende websitebouwers  Meer dan een maand wachten tot de ga.js op de website verschijnt. Om vervolgens nog een maand te wachten om hem op de JUISTE plek te krijgen. Begrijp me niet verkeerd. Ik kan goed opschieten met devs, maar met de komst van Google Tag manager kan ik nu direct aan de slag zonder dat er maanden overheen gaan! Tijd waarin er sneller en beter gemeten wordt zodat je als bedrijf betere beslissingen kan nemen en minder kosten maakt minder uitgaven willen we dus Ik heb de voor – en nadelen van deze “nieuwe” Tag management tool van Google voor jullie op een rijtje gezet

Google Tag manager, is het wat?

Mijn idee van een tag management tool is; snel inzicht krijgen en het gemakkelijk plaatsten van nieuwe code ter bevordering van de data analyse. Tot op heden wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van de inregelmogelijkheden binnen de verschillende tools, wat tot een wirwar aan code leidt op de website. Deze nieuwe aanpak klinkt als muziek in de oren;  Maar voldoet de Google Tag manager aan mijn eisen als SEO specialist?

Mijn eisen zijn als volgt:

  • Centraal beheren  van trackingcodes
  • Direct aanpassing en toevoegen nieuwe tracking codes
  • Gemakkelijk inregelen van Goals en Events
  • Overzicht van alle accounts
  • Onafhankelijk van derde partijen

 

De Google Tag Manager geeft een duidelijk overzicht van alle beschikbare accounts. Waarbij iedereen binnen het bedrijf hetzelfde overzicht kan gebruiken en een beeld van een centraal systeem ontstaat. Het creëren van nieuwe profielen verloopt soepel en de werking van nieuwe “tags” kan ook direct getest worden door de ingebouwde testmodule. Het is wel verstandig om je goed in te lezen voordat je verder gaat met het aanmaken van Rules en Macro’s. Oh nee, sorry, voor het inregelen van je Analytics dien je ook een “Firing Rule” aan te maken. Dus eerst wat lezen over het gebruik van Regex.

Kort samengevat had ik wel meer eenvoud verwacht. Na het bestuderen en inregelen van de Google Tag Manager komen we tot de conclusie dat er wel degelijk een directe verbinding met IT hoort te zijn. Voornamelijk bij het instellen van Events en Goals. Niet alleen moet je bijvoorkeur een “data layer” aanmaken – wat in bijna alle gevallen door  IT gedaan dient te worden – ook moeten de al reeds ingeregelde Goals in Analytics gemigreerd worden om dubbele data te voorkomen. Een  hele klus die niet zomaar is doorgevoerd.  Het overstappen naar de GTM vereist dus een gecoördineerde samenwerking tussen IT en de marketeers.

Het idee dat Google Tag Manager dé oplossing is voor het omzeilen van de IT afdeling lijkt mij dus een illusie. Daarnaast zal niet iedere online marketeer voldoende kennis hebben van Regex hebben om schillende Rules en Macro’s in te stellen.

Als SEO specialist had ik een andere voorstelling van de Google Tag Manager. Het beheren van tracking codes op een plek is een geweldig idee (had zowaar mijn idee kunnen zijn). En het zonder moeite toevoegen van verschillende “Third-party snippets” aan de website, zie ik als een stap in de goede richting. Echter is de Google Tag Manager in zijn huidige vorm alleen goed te gebruiken voor grote E-commerce bedrijven.

Bugs en kinderziektes

Bij elk nieuw systeem worden er opverwachte problemen ontdekt. Gelukkig is Google over het algemeen snel met het doorvoeren van verbeteringen aan de producten en diensten. Toch krijg ik persoonlijk bij deze tool een “3.net-niet” gevoel.  Ja, het is een geweldig idee.. Maar nee, het pakket is nog niet compleet. Dit wordt mede veroorzaakt door  een complexe overgang, niet werkende functies in IE8 – IE9 en nog geen 100% ondersteuning voor E-commerce tracking.

Licht  aan het eind van de funnel

De stille hoop is dat Google in de nabije toekomst een export en import functie zal presenteren waarbij het importen en exporten gewoon – zoals we van Google gewend zijn – automatisch gaat. Tot die tijd heeft de Google Tag Manager alleen voordelen voor grote E-commerce websites met vakkundige project (migratie)manager, ingestelde data layer, Regex expert, actieve IT ondersteuning en de ondersteuning van de Big G.
zien hoe het werkt? kijk naar de volgende video over het toevoegen van events in google tag manager:

 

LET OP update! (27-11-2014)

Binnen 2 jaar is google al weer met een update gekomen. versie 2 van de tagmanager. Dit is best wel een probleem, want wat ik er nu van begrijp MOET je over en ook al snel (begin 2015)

Dit was PRECIES de reden om een tagmanager te gebruiken, dat je niet steeds met de webbouwer hoeft te praten. En nu moet dat dus weer.

Beginner’s guide to Google Tag Manager

 

Over de schrijver: Bob

Reacties

Top resources

Online marketing gallery

Bekijk de gratis afbeeldingen >

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Alle whiteboard Fridays

24 interviews >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Stramark levert verschillende online marketing diensten. Wilt u hoog in Google? Naast zoekmachine marketing en zoekmachine optimalisatie leveren wij:

SEO Copywriting
Linkbuilding
Online Marketing
Zoekmachine Adverteren
Adwords Certified Partner
Google Adwords Workshop
Search Engine Marketing Agency

Shares