Online Marketing Bureau Stramark chris wouter klein

301 redirect vs 302 redirect: wat is het verschil?

redirect vs  redirect  wat is het verschil
+ Link naar deze pagina

Redirecten is een slimme manier om bezoekers automatisch door te sturen naar een nieuwe URL zonder dat zij daar iets van merken. Dat kan permanent (301 redirect) of tijdelijk (302 redirect). Toch komt het nog vaak voor dat de verkeerde redirect wordt gebruikt. Men is niet bekend met het verschil. Beiden resulteren namelijk in hetzelfde resultaat voor bezoekers, maar de zoekmachines kijken er anders naar. Daarom leggen we je in deze blog helder uit wat 301 en 302 redirects inhouden en wanneer je ze gebruikt. Zo ga jij nooit meer de mist in!

Codes, codes, codes…

Om het verschil tussen een 301 en een 302 redirect uit te leggen is het goed om eerst de herkomst kort toe te lichten en enkele andere bekende codes te omschrijven.

Een website staat op een server. Iedere keer wanneer er een oproep gedaan wordt vanuit een internetbrowser naar de website geeft deze server een code af. Het zogenaamde Hypertext Transfer Protocol Secure, ook wel https genoemd. Meestal is dit de statuscode 200. Deze code geeft aan dat het bestand (een plaatje, audiobestand, webpagina of pagina) gevonden is. Vervolgens laat je browser het betreffende bestand zien.

Een andere bekende code is 404, wat inhoudt dat de server het beoogde bestand niet heeft gevonden. Veel website hebben hier een aparte 404-pagina voor die aangeeft dat de gevraagde pagina niet bestaat.

Statuscodes die beginnen met een 3 worden redirects genoemd, zo ook de codes http 301 en http 302.

Wat is een redirect?

Een redirect is een omleiding van pagina A naar pagina B zonder dat je daar als gebruiker last van hebt. Het wordt gebruikt om aan te geven dat de URL die wordt opgeroepen zich op een andere locatie bevindt. Door een http 301 of http 302 code en de gekoppelde nieuwe URL weet een browser dat hij naar een andere locatie moet om de websitegegevens op te halen.

Hoewel https 301 redirects en https 302 redirects hetzelfde effect hebben, zijn ze in de ogen van een zoekmachine zoals Google totaal verschillend. Het http 301 vs 302 verschil leggen we hieronder aan je uit.

verschil 301 302 redirect
 

Het verschil tussen een https 301 redirect en https 302 redirect grafisch uitgelegd.

Wat is een https 301 redirect?

Een 301 redirect is een respons code die aangeeft dat de URL die wordt opgeroepen zich permanent op een andere locatie bevindt. Je kunt deze code vergelijken met een verhuizing. Bij de postbode (zoekmachine) geef je aan dat je in een nieuw huis (webpagina) bent gaan wonen op een andere locatie (nieuwe URL). De postbode zorgt er vervolgens voor dat jouw post (binnenkomende links en dus linkwaarde) wordt doorgestuurd naar je nieuwe adres.

Kort gezegd: door een redirect 301 weten zoekmachines na verloop van tijd dat het oude adres niet meer wordt gebruikt en sturen dus alle linkwaarde door naar het nieuwe adres.

Wat is een https 302 redirect?

Een 302 redirect wordt gebruikt om aan te geven dat de URL die wordt opgeroepen zich tijdelijk op een andere locatie bevindt. Een zoekmachine neemt aan dat de oude URL op een later tijdstip weer gebruikt gaat worden. Denk bijvoorbeeld aan een webshop die tijdelijk gesloten is wegens onderhoud. Vanwege de tijdelijke verhuizing wordt de linkwaarde niet meegestuurd. Hiermee gaat dus een deel van je linkwaarde verloren.

301 vs 302 redirect: de valkuilen

Helaas is niet iedereen op de hoogte van het verschil tussen een http 301 redirect en een http 302 redirect. Om die reden worden beide redirects regelmatig op een verkeerde manier ingezet. Pagina’s die permanent verhuizen krijgen een redirect 302 in plaats van een redirect 301. Bij pagina’s die zich tijdelijk op een andere plek bevinden gebeurt het omgekeerde. Zo gaat de linkwaarde onbedoeld verloren en daardoor kunnen je rankings dalen. Dat is natuurlijk zonde van alle moeite die je in SEO hebt gestoken.

Conclusie: kies de juiste redirect

Hoewel 301 en 302 redirects resulteren in hetzelfde resultaat voor de bezoeker, bestaat er een overduidelijk verschil. Een 301 redirect is permanent en een 302 redirect is tijdelijk. Daarom is het belangrijk dat je niet zomaar iets doet wanneer je gaat redirecten. Bedenk iedere keer wat er op de lange termijn met een pagina gaat gebeuren. Op basis daarvan bepaal je of je een http 301 of een http 302 gebruikt.

301 redirect en SEO

Nu hoor ik je denken: “Wat vindt Google van redirecten?” Oftewel, is het slecht voor SEO? We kunnen je gerust stellen, redirects zijn niet slecht voor SEO. Mits je ze correct instelt. Een slechte implementatie leidt tot lagere posities en minder traffic naar je website. Daarnaast is er geen limiet wat betreft het aantal 301 redirects dat je gebruikt. Je hoeft dus niet bang te zijn voor een penalty van Google. Echter, een teveel aan 301 redirects zorgt voor overbelasting van de server en dit zal op haar beurt de laadtijd verhogen. En dat heeft wel een negatief effect op de posities van je website. Probeer je dus te beperken.

Tot slot, Matt Cutts legt in de video Is there a limit to how many 301 (Permanent) redirects I can do on a site? uit wat Google denkt van redirecten en hoe je daar als SEO Consultant mee om moet gaan. De video is al iets ouder maar bevat nog steeds veel relevante informatie.

Over de schrijver: Sabina Rekers

Sabina Rekers is Online Marketing Copywriter bij Online Marketing Bureau Stramark.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency