Online Marketing Bureau Stramark chris stijn klein

Zoekmachine marketing voor scale-ups

Stramark Zoekmachine MarketingAls snelgroeiend bedrijf met 10+ medewerkers ben jij op zoek naar een op maat gemaakte zoekmachine marketing oplossing. Groei in deze fase vraagt om specialisten die de zoekmachine marketing naar het volgende niveau kunnen brengen. Deze professionalisering van online marketing is waar wij goed in zijn en waar we al sinds 2008 ervaring in hebben.

Wil jij meer verkopen in je webshop of meer leads via je website? Dan helpt het absoluut als je meer en betere bezoekers trekt. Zoekmachine marketing is een ideale manier om dit te realiseren. Wij staan je graag bij in je verdere groei met behulp van zoekmachine marketing. Je kunt rekenen op een proactieve aanpak met een duidelijke focus op resultaat.

Lees hieronder meer over zoekmachine marketing (search engine marketing).

Waarom Stramark?

Als full-service Zoekmachine Marketing bureau bieden wij ook de volgende diensten:

SEO Google Ads SEO Copywriting Conversie Optimalisatie

Wij delen graag onze kennis over Zoekmachine Marketing. Lees onze blogs voor tips!

SEO Blogs Google Ads Blogs

Hoog in Google komen?

Laat je contact gegevens achter, dan reageren wij binnen een werkdag!

Vrijblijvend advies

Vul hieronder je gegevens in en ontvang binnen één werkdag advies

  • Voer een nummer in van 22 tot 22.
    Het antwoord als getal invullen
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wat is zoekmachine marketing?

Zoekmachine marketing, ook wel search engine marketing (SEM), is een afgeleide van marketing:

“Marketing is het optimaal bevredigen van de behoeften en specifieke wensen van (potentiële) kopers om zo de verkoop van producten en diensten te bevorderen.”

Vertaal je deze definitie naar zoekmachine marketing dan is het belangrijk om ook hier de consument of klant centraal te stellen. Oftewel: wat zijn hun behoeftes in de zoekmachine, in dit geval Google.

Zoekmachine marketing is een belangrijk onderdeel van internet marketing en beslaat de twee pijlers: zoekmachine adverteren en zoekmachine optimalisatie. Indien goed uitgevoerd zorgt het voor bezoekers die op zoek zijn naar jouw dienst of product.

Wist je dat zoekmachine marketing bij succesvolle websites en webshops goed is voor 80% van het gerichte websiteverkeer? Meer kwalitatief website verkeer betekent meer omzet. Je behaalt dus vaak het meeste resultaat door te investeren in zoekmachine marketing.

De 4 P’s binnen zoekmachinemarketing campagnes

Promotie

Jouw website of webshop en jouw resultaat in Google staan voor je promotie. Zorg dat je website of webshop uitstraalt wie je bent, wat je aanbiedt en wat het voordeel van je product of dienst is voor de kopers. Je website is je etalage of uithangbord, je visitekaartje en marketingmiddel bij uitstek om je boodschap over te brengen aan klanten en prospects. Zorg dan ook dat mensen eenvoudig contact met je op kunnen nemen. Dat is een belangrijk onderdeel van (zoekmachine) marketing.

Product/dienst

Je verkoopt een product of dienst. Het is dus belangrijk om je producten mooi in beeld te brengen op je website of webshop. En dus ook in de zoekmachine. Je dienstverlening kun je bijvoorbeeld visueel maken door middel van een bedrijfsfilmpje. Kortom, geef je producten de nodige aandacht op je website of webshop. Dit is je kans om uit te leggen wat het voordeel is voor potentiële klanten als ze je product kopen en waarom.

Prijs

Net zoals in een gewone winkel willen mensen graag prijzen zien of een indicatie hebben van wat iets kost. Wees transparant naar klanten toe, ze zullen toch wel vergelijken. Overtuig je klant van je toegevoegde waarde. Klantrecensies werken vaak goed om potentiële klanten te overtuigen bij hun aankoop.

Plaats

Het speerpunt binnen een zoekmachinemarketing strategie is de vierde P: plaats. Hoe zorg je ervoor dat consumenten jouw website of webshop vinden? Op welke plek staat de website of webshop als je zoekt op het juiste keyword? Sta je niet hoog genoeg, maak dan je website of webshop beter vindbaar. Stramark is expert in zoekmachine marketing en heeft inmiddels al vele klanten geholpen bij het beter vindbaar maken van websites en webshops. Klanten hebben hun omzet zien verdubbelen en we hebben nieuw en beter converterend zoekverkeer naar websites en webshops weten te leiden.

Stramark banner

“Stramark heeft mij de afgelopen jaren op een bijzonder prettige manier geholpen online beter vindbaar te worden in de regio groot Amsterdam.”
R. Piké.
Algemeen Directeur Van der Velden
Amstelveen

Zoekmachine marketing stimuleert ook offline verkoop

Vergis je niet in de kracht van betere vindbaarheid. Tegenwoordig zoekt iedereen via Google naar de meest simpele zaken. Een navigatiesysteem doet de rest. Dus een bakker, schilder, advocaat, opticien, dierenwinkel of kaaswinkel zoeken is gemeengoed geworden. Sta je bovenaan in Google dan krijg je die klandizie binnen, online én offline. Sta je er niet? Dan heb je de omzet de afgelopen jaren minder zien worden. De boodschap is dus simpel: draai de knop om en investeer in zoekmachine marketing!

Wat is zoekmachine adverteren?

Zoekmachine adverteren (SEA) is een onderdeel van zoekmachine marketing (search engine marketing). Onder zoekmachine adverteren verstaan we het adverteren met behulp van tekstadvertenties binnen de zoekresultaten van Google of Bing. Van succesvolle websites en webshops komt 80% van het verkeer binnen via zoekmachine marketing. De ideale verhouding is 40% via SEA (betaald), 40% via SEO (onbetaald) en 20% komt vaak binnen via e-mail marketing, social media en overige kanalen. Hoe zit dat bij jou? Hoeveel bezoekers, aanvragen of bestellingen krijg jij per dag? Zoekmachine adverteren is een belangrijke bron van gericht verkeer naar een website of webshop!

Waarom adverteren met tekstadvertenties?

Zoekmachine adverteren is een effectieve en snelle manier om hoog in de zoekresultaten te komen. Je betaalt slechts de klik van een potentiële klant op je advertentie. Door het inkopen van voor jou belangrijke zoekwoorden kun je snel relevant verkeer naar je website of webshop leiden. Hierbij horen goed geschreven, korte en bondige advertentieteksten. Bij een goed ingerichte en logische website of webshop kun je deze bezoekers vervolgens verleiden tot aankoop.

Zoekmachine adverteren geeft nuttige inzichten

Binnen het zoekmachine adverteren zijn de advertentie campagnes eenvoudig te meten. Je krijgt direct inzicht in het aantal klikken op de advertentie, het aantal vertoningen van de advertentie en de positie binnen de zoekresultaten. Ook kun je bij zoekmachine adverteren testen welke advertentie voor jou het beste presteert door meerdere variaties gelijkmatig te vertonen.

Wanneer je een aantal maanden adverteert met Google AdWords of Bing Ads leer je snel welke zoektermen voor jou rendabel zijn en welke niet. Ook kun je de kosten die je betaalt voor de klikken afzetten tegen de omzet die je realiseert.

stramark banner

“Stramark heeft RitAssist op een professionele manier geholpen met het optimaliseren van de website en het verbeteren van onze online marketing campagnes in Google AdWords.”
J. Westendorp
Operationeel Directeur RitAssist®
Hattum

Gebruik SEA voor SEO

Naast zoekmachine adverteren is zoekmachine optimalisatie (SEO) een manier om hoog binnen de zoekresultaten van Google en Bing te komen. Je kunt de belangrijke informatie die je verkrijgt met zoekmachine adverteren direct gebruiken voor je SEO strategie. Zo optimaliseer je het bezoek naar je website of webshop.

Zoekmachine adverteren uitbesteden of zelf doen?

Advertentieprogramma’s voor zoekmachine adverteren zoals AdWords en Bing Ads veranderen bijna wekelijks hun advertentiemogelijkheden. Wil je zelf gaan adverteren in de zoekmachines? Overweeg dan goed of je zelf kundig genoeg bent en er tijd voor vrij wilt maken.

Het kost je waarschijnlijk meer tijd en geld om zelf alle mogelijkheden te leren. Daarnaast merken wij dat veel klanten in het begin veel kosten maken door gebrek aan kennis. Kosten die je bij het uitbesteden van zoekmachine adverteren had kunnen besparen door gebruik te maken van onze consultants. Kortom: je was sneller rendabel geweest door een professioneel SEA bureau in te schakelen. De tijd had je kunnen besteden aan je primaire proces.

Stramark is sinds 2008 deskundig in het zoekmachine adverteren, onze consultants zijn Google AdWords Qualified Professionals. Dat is niet voor niets. Scholing is essentieel gezien de snelle veranderingen binnen AdWords.

Zocht jij zojuist naar zoekmachine marketing?

Laten we jouw eigen zoekgedrag als voorbeeld nemen. Je hebt net gezocht naar zoekmachine marketing en je kwam bij ons uit. Dat demonstreert goed het effect van zoekmachine marketing. Je zocht namelijk op de term ‘zoekmachine marketing’ en je komt uit bij Online Marketing Bureau Stramark. Wil je dat ook voor jouw  scale-up bewerkstelligen, maar dan met je eigen belangrijke zoekwoorden? Daar gaan wij voor zorgen!

Wat is zoekmachine optimalisatie?

De eerste drie resultaten binnen Google zijn vaak de advertenties van Google AdWords. Daarna komen de zogenaamde organische (onbetaalde) resultaten. Op deze posities komen de websites en webshops die volgens Google het beste aansluiten bij de zoekopdracht van de gebruiker. Hoe relevanter de pagina en hoe beter deze aansluit op de zoekopdracht, des te hoger de positie binnen Google. Dit bereik je met zoekmachine optimalisatie, ofwel Search Engine Optimization (SEO). Hierbij optimaliseer je je website om deze hoger in Google te laten ranken in de organische zoekresultaten.

De 4 pijlers binnen zoekmachine optimalisatie

Keyword research

De eerste pijler in het zoekmachine optimalisatie proces is gedegen zoekwoordonderzoek of keyword research. Dit is het fundament van goede content. Hierbij gaan we als online marketing bureau na of je de juiste zoekwoorden gebruikt in je tekst, de titels van je pagina’s, of je ‘schone url’s’ hebt, etc. Zijn dit de zoekwoorden die jouw klanten of prospects gebruiken om je te vinden? Zoekwoordonderzoek wordt zwaar onderschat. Men neemt hier vaak te weinig tijd voor. Keyword research is essentieel voor goede zoekmachine optimalisatie. Keywords kunnen landelijk zijn of juist specifieke steden targetten. Grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Alkmaar, Leiden, Den haag en Haarlem zijn vaak markten op zichzelf. Door hier handig mee om te gaan in de keywords kunnen we zorgen voor resultaat op korte en lange termijn.

Goede content

De tweede pijler voor goede zoekmachine optimalisatie is goede content. De eerste vraag hierbij is: is jouw website of webshop voorzien van voldoende zoekwoordrijke tekst? Heb je de juiste zoektermen gebruikt waar jouw klanten of prospects op zoeken? Het gaat dus minder om de vraag waar je zelf op gevonden wilt worden. Het gaat erom waar consumenten of bedrijven naar zoeken als ze jouw product of dienst nodig hebben. Dit achterhalen is een vak apart. Hier komen de behoeftes van je klanten om de hoek kijken. De teksten op je website of webshop moeten dus marketingtechnisch, actiegericht en zoekmachine vriendelijk geschreven worden. Daar weten onze SEO copywriters alles van.

Website en webshop techniek

De derde pijler voor iedere website of webshop is: ondersteuning van de content door de juiste technieken. Techniek zonder fouten en optimale inrichting zodat Google begrijpt waar de website of webshop over gaat. Meet je bijvoorbeeld al je website of webshop verkeer via Google Analytics? Gebruik je een SEO vriendelijk CMS-systeem zoals WordPress of Magento? Is dit up-to-date? Is de laadtijd van je website of webshop snel genoeg? Allemaal technische zaken waar je zelf waarschijnlijk geen kaas van gegeten hebt. Ze zijn wel erg belangrijk voor een zoekmachine vriendelijke website of webshop. Webbouwers bouwen een website of webshop om deze technisch te laten werken. Wij verbeteren hem samen met de webbouwer om bezoekers aan te trekken en producten of diensten te verkopen.

Linkbuilding

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel binnen het zoekmachine optimalisatie proces. Het is van belang dat andere websites naar jouw website of webshop linken. Op deze manier zorg je dat er waarde naar je website toevloeit. Wil je meer weten? Lees hier meer over linkbuilding.

Let op je concurrent!

Je ziet nu het belang in van een goede vindbaarheid van je scale-up door zoekmachine optimalisatie. Naast alle bovenstaande zaken moet je jezelf afvragen hoe je het doet ten opzichte van je concurrenten. Zijn zij ook met SEO bezig? Als dat zo is, dan zul je wellicht meer moeten investeren in een goed geoptimaliseerde website of webshop. Zowel op het gebied van content, techniek en linkbuilding. Anders is de kans groot dat je potentiële klant naar de concurrent gaat, en dat is zonde.

Waarom zoekmachine marketing uitbesteden?

Om meer en betere bezoekers naar je website te trekken kun je beter search engine marketing uitbesteden aan SEM bureau Stramark in Amsterdam. Het is namelijk een vak apart. Beter gezegd: er zijn 4 verschillende vakgebieden, namelijk zoekmachine adverteren, zoekmachine optimalisatie, SEO copywriting en linkbuilding. Dat vraagt om vakkennis die binnen je eigen bedrijf vaak niet aanwezig is. Ons team bestaat uit 8 consultants, ieder met zijn eigen specialisme. Doordat wij gewerkt hebben voor verschillende klanten in diverse branches hebben we jarenlange ervaring opgebouwd. Hierdoor kunnen wij je als zoekmachine marketing bureau advies geven en helpen het maximale uit je website of webshop te halen. Vooraf wordt er een helder zoekmachine marketing plan opgesteld om gestructureerd en doelgericht te kunnen werken. Daarvoor zijn specifieke tools nodig, en die kunnen vrij prijzig zijn voor het mkb. Wij hebben ze al in huis zodat jij ervan kunt profiteren. Ten slotte vraagt écht goede zoekmachine marketing en het onderhouden ervan om tijd. Tijd die je wellicht zelf niet hebt of liever besteedt aan je eigen business. Win tijd door het over te laten aan onze zoekmachine marketing consultants. Jij denkt mee met de strategie, dan voeren zij het uit. Dat resulteert op haar beurt in focus. Wanneer je het uitbesteedt werk je productiever en doen we beide waar we goed in zijn.

Veelgestelde vragen over zoekmachine marketing

📈 Wat is zoekmachine marketing?

Zoekmachine marketing is het optimaal inspelen op de behoeften en wensen van de doelgroep, om zo de verkoop van jouw product en/of dienst te stimuleren. De klant staat hierbij centraal. Zoekmachine marketing bestaat uit zoekmachine adverteren en zoekmachine optimalisatie.

🤔 Wat is het doel van zoekmachine marketing?

Het ultieme doel is om met je website of webshop bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen, door zo goed mogelijk in te spelen op de behoeftes van je (potentiële) klant. Vervolgens wil je deze bezoekers converteren naar je site.

👍 Hoe werkt zoekmachine marketing?

Je speelt in op de manier hoe zoekmachines de resultaten rangschikken. Dit kan betaald of onbetaald. Als je betaalt zijn zoekmachines maar al te gewillig om jouw site bovenaan te plaatsen op de gewenste zoekwoorden. Kies je voor onbetaald, dan kom je bovenaan wanneer je kwalitatief goede content produceert die aansluit op de informatiebehoefte van bezoekers.

💰 Wat kost zoekmachine marketing?

Dat ligt onder andere aan de doelstelling die je hebt, de markt waarin je opereert en de concurrentie waar je mee te maken hebt. Binnen het mkb zien we dat, bij het verkrijgen van meer omzet, een investering van 5 tot 15% van die omzet nodig is. Bij online marketing draait het niet alleen om de investering, maar juist ook om wat het oplevert. Om te weten wat online marketing jou op kan leveren kun je bij Stramark een gratis SEO en/of SEA analyse aanvragen. Zo weet jij hoe je de marketing investering terug kunt verdienen en wanneer je business case positief is. Vraag een vrijblijvende analyse aan of neem vrijblijvend contact op met Hans

Wil jij ook meer bezoekers op je website?

Wil je online beter gevonden worden? Bel met Hans!