Twitter verkeer meten in google analytics

Twitter is een bijzonder medium, veel mensen besteden vele uren op dit medium. Schijnbaar niet effectief.

Het idee voor een bedrijf is niet alleen “leuk” bezig zijn. Een bedrijf wil iets met twitter. Uiteindelijk wil ze graag verkopen en hier geld mee verdienen. Soms helpt twitter bij het beperken van kosten en kan op die manier geld worden verdiend.

Het bepalen van de bijdrage van het beheren van een twitter account is soms zeer eenvoudig; er zijn 3 klanten binnen gekomen die 30% van mijn productie capaciteit hebben genomen. Deze mensen kende ik puur via twitter dus is het rendabel om 10% van mijn tijd in twitter te steken. Echter, vaak is het niet zo simpel. Het bedrijfsresultaat is niet toe te wijzen aan 1 twitter contact. Het is een samenspel van een twitter account, zinnige opmerkingen, een goede website, hoog in google staan, wat hulp, goede producten, goede service, goede referenties en nog veel meer aspecten die de social media guru’s vast beter op een rij hebben dan ik hier in dit artikel.

Ook Tweets meten is weten!

tweets meten

Effectief twitter verkeer meten in Analytics

Een marketeer wil weten hoeveel mensen daadwerkelijk bekend zijn geworden met jou. Dit is meetbaar door te kijken hoeveel mensen een conversatie zijn aangegaan. Echter uit onderzoek blijkt dat dit maar een zeer klein gedeelte van de mensen is die wel bekend wordt met de twitteraar en zijn producten. 1 van de dingen die je kan meten / monitoren is het aantal mensen wat op je link klikt in het twitter account.

Dit getal kan je normaal gesproken wel zien in analytics. ECHTER veel mensen maken gebruik van andere manieren om te twitteren b.v. tweetdeck, hootsuite, twitter voor iphone e.d. Verder worden veel tweets door andere websites geindexeerd, dus dan is het niet meer zo duidelijk hoeveel bezoekers je twitter gedrag heeft opgeleverd. Daarom is het verstandig om dit te meten.

Twitter verkortservice

Dit kan door middel van 1 van de vele verkortservices b.v. bit.ly. t.co goo.gl e.d. Echter daardoor wordt je twitter bio niet erg mooi en ziet er dus onbetrouwbaar uit. Op een onbetrouwbare link klikt niemand.

Tweets aanvullen met UTM codes

Verder wil je niet alleen weten dat die mensen op je link geklikt hebben, je wil ook kunnen zien wat die mensen op je website doen. Hiervoor wil je Google Analytics codes meegeven.

Het genereren van een dergelijke code kan op de volgende website:
http://support.google.com/googleanalytics/bin/answer.py?hl=en&answer=55578

Je link gaat er dan wel heel oncharmant uit zien: bijvoorbeeld zo:

Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

Twitter verkeer meten in Google Analytics

Twitter verkeer meten in Google Analytics

Uiteindelijk ziet dat er ook niet mooi uit in je Twitter bio:

Een mogelijkheid om al het bovenstaande WEL te krijgen bestaat:
Dus: wel mooie URL, én de clicks meten, wel meten wat die mensen doen op de website.

De volgorde is:

  1. Eerst bepalen waar de mensen heen moeten
  2. dan een lange url aanmaken met behulp van de URL Builder van Google.
  3. Deze url verkorten door middel van de verkort service.

Alleen voor deze laatste actie is nog nodig dat er een custom short domain wordt aangemaakt. Dit is een beetje een trucje maar de website van bitly.com legt dit goed uit: http://bitly.com/pages/help#i_6_0

in mijn geval heb ik http://l.stramark.nl/ als verkort service.
met als verkort url:
http://l.stramark.nl/Zoekmachine-marketing-bureau
en
http://l.stramark.nl/SEO-marketing
Voordelen: het toont mijn volledige domein plus het vertelt waar je heen gaat.

Twitter profiel met analytics tracking code

Twitter profiel met analytics tracking code

UPDATE
8-3-2012
Inmiddels door middel van de pretty URL plugin van WordPress NOG mooiere URL’s gemaakt

https://www.stramark.nl/-SEO
en
https://www.stramark.nl/-SEA

Dus nu niet meer via een externe redirect maar via de eigen URL. Voordeel hiervan is dat je ook helemaal zelf vrij bent om je eigen vanity URL te maken en URL’s kan gebruiken die andere mensen ook hebben. Dit is niet mogelijk bij de bitly.com oplossing.

Verbeterde vanity URL's voor google analytics tracking

Verbeterde vanity URL’s voor google analytics tracking

Over de schrijver: Wouter Blom

Online/SEO/SEA/business/strategie Consultant – Eigenaar Stramark - Focus op Resultaat Online voor grote en kleine merken | Google Premier Partner | GTD, SEM, SEA, SEO, Adwords, Facebook, Linkedin,Twitter, Display, Remarketing & More.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Website Analyse
Google Ads Scan
Keyword Analyse
SEO Check
Offerte aanvragen

Top Blogitems:
Must have: marketingstrategie en budget
15 pagina’s voor iedere bedrijfswebsite
HTTP 301 vs 302
Online Marketing Plan in 5 stappen
Funnel instellen met Google Analytics
Social post preview bekijken?
ROI en ROAS: wat is het verschil?
11 Prijspsychologie tactieken
Google grapjes in een overzicht
Wat moet je weten over GA4
Alleen sukkels werken 40+ uur
Zo bouw je de juiste footer voor SEO
Webshop kosten en kostprijs berekenen
In 7 stappen een Content Marketing Plan
Wat zijn Micro conversies
How to: SEO vriendelijke URL structuur
11 tips voor productafbeeldingen
De wereld achter Google reviews
SEO voor productcategorieën in webshops
6 technieken voor interne linkbuilding
Mailchimp gebruikers zijn in overtreding
Een bedankpagina maakt klanten in fans
Optimale productpaginas maken
Uitsluiten van Spambots in Analytics
Tips voor meer nieuwsbrief abonnees
Engels als taal in je Google Ads campagne?
Waarom een Robots.txt
10 Conversie verhogende Triggers
een HTML sitemap voor webshops
hoe belangrijk is een FAQ pagina?
Duplicate content is slecht voor shops
8 slimme trucs voor productafbeeldingen
Je eerste Google Shopping Campagne
10 tips voor productteksten
HTML sitemap voor je site!
Google Shopping: 10 optimalisatie tips
Basisstrategie voor social media
5 tips voor een lange tekstpagina
How To: Meetbaar maken van conversies
Gebruiksvriendelijk menu voor webshops
GTM containers im- en exporteren
Landingspagina optimalisatie voor Ads
Starter Guide of Google Tag Manager
Emotie verkoopt online
10 tips voor effectievere e-mail marketing
Dynamische remarketing opzetten
De 8 hygiëneregels van videobellen
Emerce100:Beste Digital Marketingbureau
De perfecte zoekwoordenlijst voor je site
GDPR & Dataverlies in Google Analytics
Social Media Content voor bedrijven
Zoekwoordenonderzoek voor e
8 Tools voor Website Optimalisatie
11 linkbuilding tips voor het mkb
Eerste hulp bij een volle inbox
Webshops & Kruimelpaden!
Zo schrijf jij een goede over ons pagina
Doelstellingen voor een webshop
Efficiënt 404’s oplossen
Het effect van website snelheid
5 Optimalisatie tips in Google Ads
Ontdek jouw weg naar meer conversies
Slimme en effectieve marketingtips
Wat is Inbound Marketing
Wat het voordeel van jouw product?
Gratis zoekwoorden onderzoek
Gebruik van ✅speciale 👉karakters
Check onze checkout tips
De voordelen van chatbots voor webshops
Google Analytics installeren
Waarom klantreviews belangrijk zijn
Voorkom uitstelgedrag bij bestellen
Psychologische prijzen: ethisch of niet?
Google Tag Manager (GTM) de voordelen
Domeinnaam tips en tricks!
Geschiedenis van Google Zoekmachine
Event tracking via Click to Call Button