Conversie Optimalisatie online aankoopproces begeleiden

Geschreven op 02 Okt , 2015 | Door Fenna Kamerbeek

0

Conversies via een webshop verhogen vraagt om goede begeleiding van het aankoopproces. Hoe goed leid jij je klanten door het aankoopproces om zo meer conversies te kunnen behalen?

Je hebt een webshop, je toont je producten en je beschikt over een online afreken functie. Dan ben je er toch? Veel webshop eigenaren zullen hier ja op antwoorden en dat is nou net dé gemiste kans voor hen.

Ik vergelijk het even met een markt. Ja zo een waar je vroeger op vrijdagmiddag wel eens heen ging samen met je moeder. Stel je eens voor…je staat op de markt met je kraampje en stalt je producten keurig uit om vervolgens doods te gaan zitten wachten tot iemand je van je kaas en noten verlost. De andere marktlui zijn actief bezig en roepen de klanten naar hun kraampje en laten ze vervolgens van de heerlijks proeven. Tja grote kans dat je de rest van de week iedere dag je eigen kaas zit te eten om er vanaf te komen.

doelen formuleren Definieer actie gerichte doelen – stap 1

Maar hoe zorg je dan dat jouw kraampje aan het einde van de dag ook leeg is en je dus meer dan tevreden bent met het aantal conversies?

Alles begint bij focus op een specifiek en actiegericht doel. Wanneer we de conversies willen verhogen zijn we al gauw geneigd dit als doel te stellen. Echter is het verhogen van conversies een veel te breed en zinloos doel. Ja het uiteindelijke doel is meer conversies, maar om dit resultaat daadwerkelijk te kunnen bereiken moeten we kleinere, haalbare acties opstellen.

Laten we zeggen dat je binnen je webshop uiteindelijk het aantal conversies wilt verhogen. We weten aan de hand van de cijfers dat het overgrote deel van je bezoekers, bestaande klanten zijn. We maken het specifieker door als doel te stellen dat we per bestaande klant meer producten willen verkopen. Kort gezegd: de omzet per bestaande klant verhogen. Je concrete doel wordt dan een actie die bestaande klanten beloont meer te kopen. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwsbrief naar je bestaande klanten waarin je een promotiecode geeft waarmee ze korting krijgen.

meetbaarheid Maak het meetbaar – stap 2

Nu je besloten hebt je bestaande klanten meer producten te willen laten kopen per bestelling, is de volgende vraag: kan je daadwerkelijk deze cijfers op dit moment meten? Een aantal vragen die je jezelf kan stellen:

  • Meet je het aantal bezoekers dat vanuit de nieuwsbrief naar je website gaat?
  • Meet je conversies?
  • Maak je onderscheid tussen bestaande en nieuwe klanten bij het meten van de conversies?
  • Meet je het promotiecode veld met behulp van eventtracking?

Zonder het meetbaar maken van je doelen is het stellen van een doel überhaupt zinloos. Vraag jezelf daarom goed af wat je nodig hebt om te weten (meten!) of je succesvol bent geweest.

aankoopproces Het aankoopproces optimaliseren- stap 3

Je hebt stap 1 en 2 uitgevoerd en weet dus wat je doelen zijn en hoe je ze moet meten. Dan is het nu tijd om met het experiment aan de slag te gaan. Je conversies verhogen bestaat uit meer dan enkel een nieuwsbrief versturen met een promotiecode. Je neemt ook het gehele aankoopproces onder de loep. Van homepage, tot bestelpagina of formulier tot aan de bevestigingsmail of bedankmail.

Waar moet je op letten?

Wanneer je je aankoopproces onder de loep neemt om deze vervolgens te optimaliseren, zijn er belangrijke dingen om te weten over je klanten. Online klanten moeten getriggerd worden, ze willen gemak en bevestiging.
Triggeren
Bij triggeren moet je denken aan subtiele manieren waardoor je klant het product wil kopen. Een korting, tijdelijk geen verzendkosten of een cadeautje bij een aankoop.
Gemak
Mensen zijn lui dus zorg dat ze zo min mogelijk hoeven na te denken tijdens het aankoopproces. Zorg dat knoppen op logische en opvallende plekken zitten en maak het hen zo makkelijk mogelijk.
Bevestiging
Klanten willen graag continu bevestigd worden dat ze de juiste keuze maken. Zorg dus voor herhaling. Als je een product op de ene pagina Hollandse Boeren Kaas heet, noem deze dan overal consequent zo. Het product op de afreken pagina ineens een fractie anders noemen kan al voor twijfel zorgen.

A/B testen

Als je beschikt over een grote mailinglijst of veel websitebezoekers dan is A/B testen een geweldige uitkomst. Je kan namelijk vermoeden dat een bepaalde tekst je klanten triggert maar met een A/B test weet je het zeker. Zorg wel dat je een A/B test eerst op een deel van je klanten uittest. Hetgeen wat je hieruit leert kan je vervolgens toepassen op de rest van je klanten.
Heb je maar een klein aantal bezoekers op een website maar wil je toch een A/B test doen? Zorg dan dat je test een langere doorlooptijd heeft. Houd er wel rekening mee dat omgevingsfactoren invloed kunnen hebben op de resultaten.

verder optimaliseren Verder optimaliseren – stap 4

Het opzetten van een goed werkend online aankoopproces is geen hocus pocus maar vooral logisch nadenken. Ondanks dat kan het zijn dat je experiment niet direct het effect geeft wat je voor ogen had. Dan is het het moment om verder te gaan optimaliseren. Loop het aankoopproces nog eens stap voor stap door en bekijk het wederom vanuit je klant. Grote kans dat je nog verbeterpunten tegenkomt.

succes Klaar met optimaliseren – stap 5

Naar mijn mening ben je nooit klaar met het optimaliseren van het aankoopproces. Er is altijd wel iets wat simpeler, logischer of mooier kan. Kom je er zelf niet meer uit ondanks dat je alle stappen zorgvuldig doorlopen hebt? Schakel dan de hulp van een expert in.


Over de schrijver

Fenna Kamerbeek | Fenna heeft 4 jaar ervaring in de Zoekmachine Optimalisatie. Sinds september 2014 is zij werkzaam als SEO Consultant bij Zoekmachine Marketing Bureau Stramark. Daarnaast heeft zij ook verstand van Conversie en Design | Wordt blij van: uitdagingen



Terug naar boven ↑

Shares