Veel gestelde vraag: hoe belangrijk is een FAQ pagina?

De FAQ wordt door veel bedrijven onderschat. Het komt zelfs geregeld voor dat het websites ontbreekt aan een FAQ pagina. Vragen van bezoekers worden liever telefonisch beantwoord of via een persoonlijke mail. Toch is het een gemiste kans, want een goed ingerichte FAQ heeft een grote meerwaarde voor jouw website. Het komt niet alleen de bezoekers ten goede, het heeft ook een positief effect op jouw organisatie en de online vindbaarheid. Genoeg redenen om er werk van te maken. Daarom zetten we de voordelen op een rij en leggen we je uit hoe je een FAQ het beste kunt inrichten.

Wat is een FAQ pagina?

FAQ staat voor Frequently Asked Questions, ofwel veel gestelde vragen. Het is een aparte pagina op de website waar vragen van bezoekers op een eenvoudige manier worden beantwoord. Deze pagina is doorgaans gestructureerd ingericht door onder de vraag direct het antwoord te geven. Hierbij gaat het niet alleen om vragen en antwoorden met betrekking tot de verzend- en betaalmogelijkheden. Het is ook belangrijk dat je ingaat op het thema dat centraal staat op jouw website. Denk aan slaafvrije chocolade, duurzame kleding of gezonde voeding voor sporters.

4 redenen om vandaag nog een FAQ te maken

De FAQ is een must voor iedere website, maar daar zijn nog niet alle bedrijven van overtuigd. Zij zweren bijvoorbeeld bij telefonisch contact, een chat mogelijkheid of het sturen van persoonlijke e-mails wanneer bezoekers vragen hebben. Op zich een logische keuze, aangezien je mensen op deze manier gemakkelijker kunt overtuigen. Hoewel een persoonlijke benadering een goed uitgangspunt is, raden wij aan om ook een FAQ pagina op te nemen binnen je website. Dit levert de volgende voordelen op:

Tevreden websitebezoekers

Gemakt dient de mens. Als websitebezoekers met vragen zitten, willen ze het liefst direct antwoord. Telefonisch contact opnemen, chatten of een e-mail sturen is al snel te veel gedoe. De kans is groot dat bezoekers de website verlaten en nooit meer terugkomen. Met een FAQ kun je dit voorkomen. Het is een laagdrempelige manier om snel antwoord te vinden op een vraag. Dat resulteert in tevreden websitebezoekers die sneller over zullen gaan tot aankoop.

Sterkere vertrouwensband

Websitebezoekers kopen pas iets op je website wanneer ze jou en je bedrijf vertrouwen. Het is dus aan jou om het vertrouwen van potentiële klanten te winnen. Zij zijn op zoek naar iemand die snapt welke vragen ze hebben. Met een FAQ pagina kun je laten zien dat jij als bedrijf verstand hebt van het onderwerp dat centraal staat op jouw website. Handig voor bestaande klanten, maar vooral voor potentiële klanten is dit belangrijk. Door eerlijke en bruikbare antwoorden te geven op veel gestelde vragen zullen zij jou gaan zien als expert. Die expert ben je sneller dan je denkt. Wanneer je meer weet dan de klant zul je al snel gezien worden als expert, en dus betrouwbaar.

Klantenservice ontlasten

Een FAQ pagina is niet alleen handig voor (potentiële) klanten. Ook jouw klantenservice medewerkers worden hiermee ontlast. Door veel gestelde vragen alvast op de website te tonen, zullen bezoekers minder snel contact opnemen met de klantenservice. Dat bespaart tijd en geld. Je hoeft de klantenservice natuurlijk niet helemaal te schrappen, want persoonlijk contact blijft belangrijk. Bovendien kunnen bezoekers met specifieke vragen door deze werkontlasting sneller geholpen worden. Dat zorgt wederom voor meer tevreden klanten.

Hogere ranking in de organische zoekresultaten

Vergeet ten slotte Google niet. Google houdt namelijk van FAQ pagina’s. Het is waardevolle content voor je website en dat wordt gewaardeerd. Mensen die op zoek zijn naar antwoorden op hun vragen worden hiermee geholpen en dat is waar het Google om gaat. Daarbij meldt ComScore dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten gedaan zal worden via de functie ‘voice search’ van Google. Hierbij worden vragen ingesproken in plaats van getypt. Wanneer iemand een vraag inspreekt die in jouw FAQ staat en jij geeft daarop goed antwoord, is dit een exact match. Google zal dit belonen met een hogere ranking en dat resulteert op haar beurt in meer bezoekers naar jouw website.

Voice Search

Een FAQ pagina, ofwel een pagina die de meest gestelde vragen beantwoordt, wordt door veel bedrijven niet serieus genomen. Toch is het zeker de moeite waard om hier aandacht en liefde in te steken. Een dergelijke pagina biedt voordelen op meerdere vlakken. In onze blog lees je hoe dit zit en wat de do’s en dont’s zijn als je ermee aan de slag gaat.

Hoe maak ik een FAQ pagina?

Vragen en antwoorden: het klinkt misschien simpel. Dat is het echter niet. Om een FAQ pagina goed in te richten zijn er aantal factoren waar je rekening mee moet houden. We vertellen je de belangrijkste do’s en dont’s.

Do’s

Content schrijf je in eerste instantie voor de bezoeker. Dat geldt ook voor de FAQ pagina. Hier geef je antwoord op vragen die spelen bij bezoekers. Enkel vragen over de verzending, het retourbeleid en dergelijke gaan geen nieuw verkeer opleveren. Verdiep je daarom goed in jouw doelgroep. Praat hiervoor met de sales en klantenservice afdeling, want zij staan in contact met de bezoekers en weten wat er speelt. Wanneer je genoeg input hebt dien je deze logisch in te delen op de pagina, bijvoorbeeld door subcategorieën te gebruiken. Vervolgens schrijf je de antwoorden kort maar krachtig op. Zo hoeven bezoekers geen lappen tekst door te spitten en vinden ze snel wat ze zoeken. Binnen de antwoorden kun je doorlinken naar relevante websitepagina’s waar bezoekers kunnen converteren.

Dont’s

Een FAQ pagina wordt al snel te commercieel wanneer bedrijven zich niet goed genoeg verdiepen in de doelgroep. Vragen worden door het bedrijf zelf verzonnen omdat ze denken te weten wat er speelt bij hun (potentiële) klanten. De FAQ wordt zo een commercieel verlengstuk van de rest van de website. Een voorbeeldvraag kan zijn: “Waarom zijn onze hardloopschoenen beter dan die van andere aanbieders?” Probeer dit te vermijden want het wordt door bezoekers niet gewaardeerd. Ook het plaatsen van overdreven veel interne linkjes is niet de bedoeling. Het geeft linkwaarde door, maar het komt erg pusherig over. Tot slot wil je een expert zijn binnen jouw vakgebied maar tegelijkertijd moet iedereen je kunnen begrijpen. Moeilijk taalgebruik is daarom uit den boze. Schrijf het luchtig op, anders verlaten ze alsnog de website.

Ik heb hulp nodig!

Een goede FAQ pagina schrijven vraagt om de nodige copywriting skills. Is schrijven niet jouw talent? De copywriters bij Stramark doen niets anders dan teksten schrijven en zijn hier expert in. Zij gaan graag aan de slag om voor jouw bedrijf een logische FAQ te schrijven waarmee je ook hoger in Google komt. Wil jij twee vliegen in één klap slaan? Neem dan contact met ons op!

 

Over de schrijver: Sabina Rekers

Sabina Rekers is Online Marketing Copywriter bij Online Marketing Bureau Stramark.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Website Analyse
Google Ads Scan
Keyword Analyse
SEO Check
Offerte aanvragen

Top Blogitems:
Must have: marketingstrategie en budget
15 pagina’s voor iedere bedrijfswebsite
HTTP 301 vs 302
Online Marketing Plan in 5 stappen
Funnel instellen met Google Analytics
Social post preview bekijken?
ROI en ROAS: wat is het verschil?
11 Prijspsychologie tactieken
Google grapjes in een overzicht
Wat moet je weten over GA4
Alleen sukkels werken 40+ uur
Zo bouw je de juiste footer voor SEO
Webshop kosten en kostprijs berekenen
In 7 stappen een Content Marketing Plan
Wat zijn Micro conversies
How to: SEO vriendelijke URL structuur
11 tips voor productafbeeldingen
De wereld achter Google reviews
SEO voor productcategorieën in webshops
6 technieken voor interne linkbuilding
Mailchimp gebruikers zijn in overtreding
Een bedankpagina maakt klanten in fans
Optimale productpaginas maken
Uitsluiten van Spambots in Analytics
Tips voor meer nieuwsbrief abonnees
Engels als taal in je Google Ads campagne?
Waarom een Robots.txt
10 Conversie verhogende Triggers
een HTML sitemap voor webshops
hoe belangrijk is een FAQ pagina?
Duplicate content is slecht voor shops
8 slimme trucs voor productafbeeldingen
Je eerste Google Shopping Campagne
10 tips voor productteksten
HTML sitemap voor je site!
Google Shopping: 10 optimalisatie tips
Basisstrategie voor social media
5 tips voor een lange tekstpagina
How To: Meetbaar maken van conversies
Gebruiksvriendelijk menu voor webshops
GTM containers im- en exporteren
Landingspagina optimalisatie voor Ads
Starter Guide of Google Tag Manager
Emotie verkoopt online
10 tips voor effectievere e-mail marketing
Dynamische remarketing opzetten
De 8 hygiëneregels van videobellen
Emerce100:Beste Digital Marketingbureau
De perfecte zoekwoordenlijst voor je site
GDPR & Dataverlies in Google Analytics
Social Media Content voor bedrijven
Zoekwoordenonderzoek voor e
8 Tools voor Website Optimalisatie
11 linkbuilding tips voor het mkb
Eerste hulp bij een volle inbox
Webshops & Kruimelpaden!
Zo schrijf jij een goede over ons pagina
Doelstellingen voor een webshop
Efficiënt 404’s oplossen
Het effect van website snelheid
5 Optimalisatie tips in Google Ads
Ontdek jouw weg naar meer conversies
Slimme en effectieve marketingtips
Wat is Inbound Marketing
Wat het voordeel van jouw product?
Gratis zoekwoorden onderzoek
Gebruik van ✅speciale 👉karakters
Check onze checkout tips
De voordelen van chatbots voor webshops
Google Analytics installeren
Waarom klantreviews belangrijk zijn
Voorkom uitstelgedrag bij bestellen
Psychologische prijzen: ethisch of niet?
Google Tag Manager (GTM) de voordelen
Domeinnaam tips en tricks!
Geschiedenis van Google Zoekmachine
Event tracking via Click to Call Button