Online Marketing Bureau Stramark team  klein

5 Optimalisatie tips bij een beperkt AdWords budget

Optimalisatie tips bij een beperkt AdWords budget

Om bezoekers naar je website te krijgen kun je Google’s AdWords gebruiken. Je maakt een campagne aan met advertentiegroepen. Voor iedere advertentiegroep schrijf je een aantal advertenties en voeg je zoekwoorden toe waarop je weergegeven wilt worden. Ook stel je een dagbudget in dat je maximaal per dag wilt uitgeven aan klikken. Na een paar weken optimaliseren zie je een rode melding in AdWords: Beperkt door budget.

Je kunt nu je budget verhogen, maar je kunt ook proberen om meer te halen uit je bestaande budget. In dit artikel geef ik 5 tips die jij kunt gebruiken om meer klikken (en conversies) te krijgen met je huidige budget.

Controleer vertoningpercentage

Voordat je allerlei maatregelen gaat nemen om meer klikken te krijgen is het verstand om te kijk of dat wel mogelijk is. Dit doe je door op campagne niveau te kijken naar het Vertoningsaandeel voor Zoeken en Verloren VA voor Zoeken (budget).

Het Vertoningsaandeel voor Zoeken geeft het percentage vertoningen die je hebt ontvangen gedeeld door het geschatte aantal vertoningen waarvoor je in aanmerking kwam. Is dit 30%, dan worden je advertentie bij slechts 3 van de 10 gevallen getoond. Dit betekent dat er nog genoeg ruimte is om de advertenties vaker te tonen.

Het Verloren VA voor Zoeken (budget) geeft aan hoe vaak de advertenties niet weergegeven zijn, omdat er geen budget was.

Is het Vertoningsaandeel voor Zoeken boven de 90% en het Verloren VA voor Zoeken (budget) rond de 5%. Dan is er weinig ruimte voor groei. Is het Vertoningsaandeel voor Zoeken bijvoorbeeld 40% en het Verloren VA voor Zoeken (budget) rond de 60%, zoek dan naar manieren om meer uit je budget te halen.

5 Optimalisatie tips

Hieronder geef ik je 5 tips om meer klikken en conversies te krijgen met je huidige budget. Ook als je campagne niet beperkt wordt door zijn budget zijn kunnen deze tips van pas komen:

1. Advertentieplanning

Op welke dag presteren jouw advertenties het beste? Dat is te zien bij Dimensies > Weergeven > Dag van de week. Als je genoeg data hebt kun je zelf kijken naar de prestaties per uur van de dag. Zie je duidelijk dat op een bepaald moment de gemiddelde kosten per conversie hoger liggen? Via de advertentieplanning kun je aangeven dat je dan minder wilt bieden. De advertentieplanning vind je door op campagne niveau te gaan naar Instellingen > Advertentieplanning. Klik op +Advertentieplanning om een planning aan te maken.

Wil je dat bezoeker je gaan bellen? Zorg er dan voor dat de advertenties alleen getoond worden op momenten dat je telefonisch bereikbaar bent. Ook zou je de biedingen kunnen verhogen voor momenten dat de gemiddelde kosten per conversie relatief laag liggen.

2. Locatie targeting

Bij het aanmaken van een campagne geef je aan waar de advertenties getoond moeten worden. Ben je alleen actief in Nederland, dan kun je Nederland als land targeten. Een andere manier is alle provincies ook los toevoegen. Hierdoor kun je aan verloop van tijd de prestaties van de provincies met elkaar vergelijken. Bij provincies die geen conversies opleveren kun je de biedingen verlagen. Hierdoor komt er meer budget vrij voor de provincies die wel conversies opleveren.

Locatie targeting

3. Lagere biedingen

Door de biedingen van zoekwoorden te verlagen betaal je minder per klik en zijn er meer klikken mogelijk binnen het budget. Dit kun je doen voor zoekwoorden met een hoge CPC of waarbij de gemiddelde kosten per conversie hoog zijn.

Het verlagen van de biedingen heeft vaak als gevolg dat de advertenties een lagere positie krijgen. Bij een lagere positie daalt de CTR in de meeste gevallen. Kijk er dus niet raar van op als de CTR daalt nadat je de biedingen verlaagd hebt.

4. Uitsluitingszoekwoord toevoegen

Worden de advertenties getoond bij irrelevante zoekopdrachten? Sluit die dan uit. Dit kun je doen in het Zoekwoorden tabblad. Vervolgens klik je op Details > Alle. Hier zie je de werkelijke zoekopdrachten waarbij de advertenties getoond zijn. Vink de woorden aan die niet relevant zijn, klik daarna bovenin op Toevoegen als uitsluitingszoekwoord. Je kunt ook brede zoekwoorden als uitsluitingswoord toevoegen als je zeker weet dat dat woorden en variaties daarvan niet relevant voor je zijn.

Details zoektermen

5. Niet-converterende zoekwoorden pauzeren

Heb je zoekwoorden die geen conversies opleveren? Pauzeer ze dan. Het budget dat vrijkomt kan dan besteed worden aan zoekwoorden die wel conversies opleveren. Verwijder de zoekwoorden nog niet. Wellicht kun je ze later weer activeren, als je budget verhoogd is.

Lagere biedingen mobiel?

Het aantal conversies op mobiel is vaak lager dan op dektops. Het lijkt daarom een logisch stap om de biedingen voor mobiel te verlagen of helemaal uit te sluiten. Dit is echter niet altijd het geval. Mobiele telefoons worden vaak gebruikt voor oriëntatie en het vergelijk van producten. De werkelijk aankoop wordt daarna gedaan op een desktop. In AdWords is dan alleen de conversie van de desktop te zien. De rol die mobiel gespeeld heeft bij die verkoop is meestal niet terug te vinden.

In 2013 deed Mobiliquity onderzoek onder 1.000 reizigers die tijdens de oriëntatiefase een mobiel of tablet gebruikte. Tijdens dit onderzoek kwam naar voren dat 54% van de tablet gebruikers hun booking op een desktop deden. Bij mobiel was dit zelfs 62%. In dit geval zou het niet adverteren op mobiel veel conversies kunnen kosten. Bekijk de infographic op Tnooz voor alle resultaten.

Sinds 2013 toont Google de geschatte cross device conversions. Een geschatte cross device conversion is als iemand via een advertentie op jouw website komt. Vervolgens verlaat diegene de website, komt later via een ander apparaat terug op de website en converteert. Belangrijk hierbij is dat hij bij zijn tweede bezoek niet via een advertentie op de website komt. Dit dat geval zou de eerste klik gezien worden als assist clicks.

Geschatte cross device conversions worden alleen getoond als Google met 95% zekerheid kan zeggen dat het om een cross device conversion gaat. Je ziet ze dus niet allemaal. Ik raad je daarom aan om niet alleen naar het aantal conversies te kijken bij mobiel. Gebruik Analytics om de engagement te meten: wat is de gemiddelde sessieduur en hoe veel pagina’s worden per sessie bekeken.

Als je mobiel wel uitsluit, probeer dan het effect te meten. Gaan de gemiddelde kosten per conversie bijvoorbeeld omhoog? Hoe zit het met het totaal aantal conversies? Stijgt of daalt dat? Waarschijnlijk is dit lastig te meten. Dit maakt het adverteren op mobiel soms moeilijk te verantwoorden.

Over de schrijver: Kevin Brinkman

is Google AdWords Certified SEA consultant bij Stramark. Interesses: AdWords | Linkbuilding | Code | Social remarketing | Google shopping.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency