Webwinkel of webshop beginnen?

Hoog in Google komen? Neem contact op!

Bel ons op 020 716 54 11 of laat je contact gegevens achter, dan reageren wij binnen een werkdag!

Vrijblijvend advies

Vul hieronder je gegevens in en ontvang binnen één werkdag advies

Overweeg je een webwinkel of webshop te beginnen? Leuk!

Ze zeggen: een goede voorbereiding is het halve werk. In dit geval is dat ook zeker zo. In dit artikel geef ik mijn mening over een aantal zaken die ik in mijn 8 jaar helpen van online ondernemers, heb geleerd.  Ik ga in op zaken zoals;

  • Wat verkoop je,
  • Hoe maak je een eerste webshop,
  • Wat is belangrijk om rekening mee te houden.

In de voorbereiding moet je een keuze maken welke producten je gaat verkopen. Wil je succesvol zijn, dan is het het eenvoudigste om een product te kiezen wat online nog niet veel verkocht wordt. Je moet immers uniek zijn op internet, je moet iets hebben of doen wat anderen niet doen. Simpelweg goedkoper zijn dan de ander is niet goed genoeg. Dat kan bijna iedereen. Alleen als jij in een unieke positie bent om dat specifieke product goedkoper te leveren (b.v. omdat je het zelf maakt) kan dat voldoende zijn om succesvol te worden op die strategie.

Denk er dus goed over na. Denk na wat je unieke capaciteiten zijn of jouw unieke situatie. Praat met andere ondernemers of probeer je product eens te verkopen aan de buurman, je zwager of in je vriendenkring. Of zet je producten eens op Marktplaats. Als je veel weet over een onderwerp is dat al een goede start. Besef je ook dat het succesvol maken van een webshop of webwinkel jaren werk kan zijn. Je moet het dus leuk blijven vinden. 60% van de webshops overleven de eerste 4 jaar niet. Veel webwinkeliers runnen hun shop naast hun baan. Het is dus niet zo dat overige 40% er van kan leven.

Een webwinkel runnen maakt je ook ondernemer. Een ondernemer is OVERAL verantwoordelijk voor. Dus niet alleen voor dat wat je leuk vindt, nee ook al die andere dingen. Er is geen backup van iemand die aangeeft dat je wat vergeten bent. Je krijgt gelijk een tik op de vingers van de belastingdienst, concurrent of wetgever als je iets niet goed hebt gedaan.

Webshop of webwinkel laten maken.

Een ander ding is techniek. Als je voor de aller eerste keer gaat beginnen met het opzetten van een webwinkel of webshop weet je eigenlijk niet wat je allemaal kan verwachten. Je kan redeneren; ja maar ik koop vaak wat online dus ik weet hoe het moet werken. Helaas blijkt meestal dat dit niet genoeg is. Het (laten) bouwen van een website is echt een vak. Het kost al snel echt geld. Je neefje of buurjongen kan inderdaad het een en ander voor je bouwen, toch loop je snel tegen limitaties aan.
Mijn advies is om in eerste instantie te kiezen voor een webshop die al af is. Dus een zo volledig mogelijke ingericht en gedesignde webshop. Dit is als het ware je prototype. Dit is waar je leert wat de requirements zijn voor de ultieme webshop. Probeer dus ook niet af te wijken van de norm. Bezoekers verwachten dat de webshop op een bepaalde manier werkt. Dit is meestal al een standaard module. Je kan redeneren; ja maar ik wil het nog beter maken dan wat er is in de markt. Dat is natuurlijk een mooi streven. Je hebt echter dat nog nooit eerder gedaan. Het custom ontwikkelen van modules in webshops kost geld. Een custom design voor een webshop is snel drie dagen werk. De designer ontwerpt dan templates, logo’s, kleurenschema, checkoutproces en wat andere kleine maar belangrijke visuele aspecten. Een professional iets laten programmeren wat nog niet bestaat kost tussen de 55 en 125 euro per uur. Als je goede programmeurs kan vinden kosten die vaak al 85 tot 95 euro per uur. Het maken van een custom oplossing voor jouw website (dus iets wat niemand nog heeft) is snel een paar dagen werk. Doe dat dus NIET. Kies voor een standaard webshop en standaard modules.
Zelf programmeren is een pre, echter een webshop runnen is VEEL meer dan dat. Dus handig zijn met HTML en websites techniek is belangrijker dan echt kunnen programmeren. Begrijpen hoe dingen technisch werken is een zeer prettige eigenschap. Het succesvol opzetten en voeren van een webwinkel is al ingewikkeld genoeg zonder dat je alle techniek begrijpt.

Keuzes CMS webshop:

Kan je zelf programmeren of ben je bereidt dit te leren dan kan je kiezen voor bijvoorbeeld:

  • Woocommerce (relatief eenvoudig)
  • Magento (al een stuk ingewikkelder en bedoeld voor professionals

Probleem is echter dat je 4 dingen tegelijk aan het leren bent: Hoe programmeer ik, hoe moet het design worden, hoe werkt magento of woocommerce en hoe moet een webshop werken?
Als je de bouw van een webshop of webwinkel wil uitbesteden kan dit bij een webbouwer. Webbouwers moeten een heel proces met je door om je duidelijk te maken wat de keuzes zijn die jij moet maken. Vaak moeten ze veel met je overleggen om hun – niet standaard – oplossing aan te passen aan jouw keuzes. Hierdoor moeten ze een prijs vragen voor de webshop. De kosten van die webshop komt heel snel op 4.500 euro uit. Voor een uitgebreide webwinkel al heel snel op 12.500 euro. Het grootste probleem voor de webbouwer is de vertaalslag van wat jij in je hoofd hebt naar een daadwerkelijk product. Een webbouwer zal meestal proberen om het zo te maken als jij het hebben wilt. Jij betaalt, dus jij bepaalt. Dit is in mijn ogen niet de juiste methode. Als je een goede webshopbouwer hebt gevonden moet hij je eigenlijk vertellen wat wel en wat niet nodig is voor de eerste versie. Het eerste prototype waar jij je webshop mee online kan zetten en je eerste producten kan verkopen.

Een oplossing waar je eigenlijk geen webbouwer nodig hebt is bijvoorbeeld SEOSHOP.nl (affiliate link). Zij hebben het proces van het opzetten van een webshop geoptimaliseerd. Ze hebben een zeer groot aantal standaard oplossingen die je met een paar klikken van de muis kan laten werken. Verder bieden ze telefonische hulp aan en sturen je mails met uitleg om je te helpen. Alle oplossingen die ze aanbieden werken niet alleen voor jou, maar ook voor vele honderden andere shops. Je kan gebruik maken van een kennisbank en een forum. Zij zijn dus verantwoordelijk voor de techniek. Ook bieden ze een groot aantal standaard templates aan die goed werken. Het toevoegen van je eigen naam, logo en het kiezen van eigen kleuren maakt de webshop al uniek! Als je uiteindelijk besluit dat je het toch anders wil zijn er veel andere standaard opties. Wil je het toch nog unieker maken dan kan dat ook met hulp van webbouwers en andere specialisten. Het mooie is dan dat je met de webbouwer samen kan kijken naar je bestaande prototype en eenvoudig kan zeggen “zo wil ik het met dit en dit er nog bij.”

Webshop of webwinkel Hoger in Google

Als je een webshop hebt ben je afhankelijk van de verkoop van producten aan bezoekers. Er zijn veel verschillende manieren om bezoekers te krijgen. Je kan een billboard langs de snelweg zetten, radio- of tv reclame maken, in de krant adverteren, een PR stunt doen, flyeren enz. enz. De meeste van deze manieren zijn niet weggelegd voor normale webshops. Het mooiste is als je alleen geld uitgeeft aan die mensen die op zoek zijn naar jouw product, of die een probleem hebben welke door jouw product wordt opgelost. Google Adverteren en Google Optimalisatie zijn dan goede oplossingen.

Hoger in Google met je webwinkel door middel van Google Adverteren (Google Adwords)

Door te betalen voor advertenties die rond zoekresultaten staan is het mogelijk om hoog in google te staan specifiek op jouw producten. Als de campagne stabiel is weet je ook vrij precies hoeveel je moet investeren voor ieder verkocht product. Bepalen wat je bereidt bent om te betalen voor ieder verkocht product is afhankelijk van verschillende aspecten. Het meest gezond is als je dit kan betalen van de bruto marge die je maakt per verkocht product. Het zelf beheren van Google Adwords in competitieve markten is een studie op zich. Je moet veel instellingen in het account doen om te zorgen dat je rendabel bent. Google Adwords beheren is goed uit te besteden aan specialisten. Stramark kan hierbij helpen.

Hoger in Google met je webshop door middel van zoekmachine optimalisatie (SEO)

Door te zorgen dat je webshop optimaal is ingericht voor Google kan je zorgen dat je webshop hoger in google komt. Hierdoor trek je bezoekers naar je webshop. Als je de keywords goed kiest kan je hiermee zorgen voor verkopen zonder dat je hoeft te betalen voor individuele bezoekers. Dit klinkt erg aantrekkelijk. Nadeel is dat zoekmachine optimalisatie niet instant resultaat is. Je zal tijd, moeite en geld moeten besteden om hoog in de normale resultaten van Google te komen. Het is dus een investering. Het zijn zowel technische aanpassingen als content aanpassingen. Als je een goed CMS of SEOSHOP gebruikt is veel standaard in te stellen en is de techniek dus minder problematisch. De content hou je dan over. Hier moet je kiezen voor specifieke keywords en deze op de juiste manier verwerken in de pagina en website. Een SEO audit of advies kan je bijvoorbeeld door ons laten maken. Het maken van content is het meest kosten effectief als je het zelf doet. Hier zal je wel nog wat advies voor moeten inwinnen. Een tekst is niet uit zichzelf SEO proof.

Wil je hulp bij het starten van een webshop? Kom met ons een workshop doen of stuur je plan aan ons toe. We kijken er graag naar.
webwinkel beginnen
webshop beginnen
webwinkel maken
webwinkel starten
eigen webwinkel beginnen
eigen webshop beginnen
webwinkel software
webshop starten
beste webshop software
eigen webwinkel starten
webwinkel opzetten
webwinkel bouwen
eigen webshop starten
webshop opzetten
beste webwinkel software
een webshop beginnen
online webshop beginnen
webwinkel bouwer
webshop software vergelijken
webwinkel software vergelijken
webwinkel software kopen
een webwinkel beginnen
kleding webshop beginnen
webshop beginnen tips
internetwinkel beginnen
professionele webwinkel starten
eigen webwinkel maken

Call Now Button