Wat is SEO copywriting?

Vrijblijvend advies?
Vraag het aan ons

Bel ons op 020 716 54 11 of laat je contact gegevens achter, dan reageren wij binnen een werkdag!

Vrijblijvend advies

Vul hieronder je gegevens in en ontvang binnen één werkdag advies

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

SEO copywriting is een term die veelal gebruikt word in SEO land. Maar wat is SEO copywriting nou precies? Als we kijken naar content marketing, linkbuilding en SEO in het algemeen blijft de essentie van hoog ranken hetzelfde. Unieke en waardevolle content is leading. Antwoord op de vragen van de gebruikers van Google worden daarom ook beloond met hoge posities. Hiervoor is de juiste content, op een SEO correcte manier geschreven nodig. De content moet prikkelend zijn, informerend en uiteindelijk ook aansporen en motiveren tot actie.

SEO copywriting voor Google

Het doel van een goede tekst op een webpagina is uiteindelijk om de lezer te prikkelen en aansporen tot actie. Je zou kunnen zeggen dat het doel bereikt is als de lezer niet meer verder hoeft te zoeken omdat de vraag is beantwoord. De vraag kan zijn “welk product of dienst moet ik precies hebben en waar moet ik deze aanschaffen” Als de lezer vervolgens converteert op de website door een formulier in te vullen of een bestelling te plaatsen is het doel bereikt. Voor zowel de gebruiker EN voor Google moet er gezorgd dat de pagina daarom waardevol is.

Dit doe je dus door rondom een bepaald onderwerp je kennis te delen. Voor de kennis rondom een bepaald onderwerp worden natuurlijk keywords gebruikt die verwant zijn aan het hoofdonderwerp. Hierdoor ziet Google dat de pagina niet alleen toegespitst is op een enkele zoekterm om hoog te ranken (oude SEO manier). Google herkent de verbanden tussen de keywords dus de kans dat een gebruiker het antwoord vind waarnaar gezocht word is groter. Ook voor de lezer is de content waardevoller. Vaak bestaat de content dan uit toepassingen en voordelen van het product. Zeker als de informatie niet algemeen bekend is biedt de content hierom ook waarde voor de bezoeker.

seo copywriting

Techniek voor SEO Copywriting

Hoe waardevol de content ook is. Als de SEO technieken niet kloppen zou het wel eens heel lang kunnen duren voordat de webpagina hoog in de resultaten terugkomt. De pagina moet om te beginnen wel geïndexeerd kunnen worden door Google. Dit kan alleen als de URL van de pagina op een andere pagina staat. Google kan namelijk alleen pagina’s bezoeken via links. In elk geval moet de pagina terug te vinden zijn in de sitemap. Daarnaast helpt het ook om op de andere pagina’s binnen de website te verwijzen naar de specifieke pagina. De link moet dan voorzien worden van een anchortekst waarin de keywords rond dat onderwerp moeten terugkomen.

Dan moet de pagina zelf ook juist gestructureerd worden. Er moet een duidelijke titel zijn voor Google (page title). Vervolgens kun je door middel van H1-H3 tags aangeven wat de hoofdonderwerpen en de sub onderwerpen zijn. Het target zoekwoord moet naar verhouding tot het aantal zoekwoorden ook meerdere malen voorkomen. Het minimale aantal keywords voor een pagina om überhaupt mee te doen in de Google race is 350 woorden. Het target zoekwoord dient dan minimaal 4 keer terug te komen. Wel is onlangs uit meerdere onderzoeken gebleken dat hoe langer de pagina, hoe hoger de resultaten. Als je dus een pagina van 2000 woorden hebt is 4 keer niet voldoende. Het is sowieso lastiger om met een lange tekst een bepaald zoekwoord centraal te houden dus hier moet creatief mee om worden gegaan. Het opnemen van meerdere belangrijke zoekwoorden op 1 pagina blijkt minder effectief dan voor elk belangrijk zoekwoord een aparte pagina in te richten.

Benieuwd hoe SEO copywriting jouw posities kunnen verbeteren?
Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies