Groot nieuws: Google Shopping Binnenkort Wereldwijd Gratis #WebshopWednesday

Google shopping wereldwijd gratis

Onlangs heeft Google aangekondigd Google Shopping vermeldingen wereldwijd uit te breiden met gratis productvermeldingen. Google geeft aan deze wijzigingen vóór eind oktober 2020 door te voeren in Europa, Azië en Latijns-Amerika.

Extra functie biedt kansen

Natuurlijk zijn we bekend met het feit dat Google gratis websites opneemt in haar Google Search-index. Deze organische zoekresultaten rechtvaardigen onder andere het bestaan van SEO consultants. Deze maand zal hier een extra functie aan worden toegevoegd. Deelnemende verkopers zullen op vergelijkbare wijze producten gratis kunnen weergegeven in de Shopping resultaten. Deze wijziging zal permanent zijn. Daarom is ons advies: neem Google Shopping mee in jouw langetermijnvisie en werk het uit in je online marketing strategie.

Het beschikbaar stellen van deze functie voor alle Merchant Accounts zal het aanbod van Google en de aantrekkingskracht voor zowel verkopers als consumenten verbeteren. Natuurlijk zullen verkopers die een prominente zichtbaarheid in de zoekresultaten willen garanderen moeten blijven betalen voor Google Shopping advertenties. Voor e-commerce marketeers en SEO’ers creëert deze ontwikkeling een nieuwe uitdaging met betrekking tot de optimalisatie van organische zoekopdrachten voor producten.

Hoe gaat dit eruit zien?

De gratis productvermeldingen zullen alleen zichtbaar zijn onder het tabblad ‘Shopping’. Op deze pagina zullen ook nog advertenties voor producten worden getoond. Deze advertenties bevinden zich dan boven- en onderaan de pagina. In de toekomst zouden er natuurlijk lay-out experimenten uitgevoerd kunnen worden waardoor dit verandert.

Google shoopping betaald vs gratis

De hoofdpagina met Google’s zoekresultaten blijft ongewijzigd. De carrousel bovenaan de pagina met productvermeldingen blijft enkel uit advertenties bestaan.

Wil jij gratis producten tonen binnen het tabblad ‘Shopping’ van Google?

Om jouw producten gratis te tonen in het tabblad ‘Shopping’ van Google moet productdata worden gedeeld met Google. Om productdata te kunnen delen wordt gebruik gemaakt van de tool Google Merchant. Google Merchant verzamelt en controleert alle productdata die middels een product feed beschikbaar wordt gesteld. Deze data kan vervolgens worden ingeladen in onder andere Google Ads voor het opzetten van Shopping campagnes.

Lees hier meer over het instellen van Google Merchant en het gebruiken van productdata voor Shopping campagnes in Google Ads.

Deze data kan binnenkort ook worden geselecteerd om producten gratis te tonen binnen het ‘Shopping’ tabblad van Google. Volgens de planning van Google is dit medio oktober 2020 mogelijk.

Wil je jouw producten gratis weergeven in de productvermeldingen onder het tabblad ‘Shopping’ van Google? Selecteer deze optie dan bij je aanmelding voor het Google Merchant Center.

Heb je al een Google Merchant account?

  1. Ga dan in het navigatiemenu aan de linkerkant naar ‘Groei’.
  2. Klik op ‘Programma’s beheren’.
  3. Selecteer vervolgens ‘Platforms van Google’.

Schrijf je in voor de Webshop Wednesdays en ontvang een gratis whitepaper

  • Gratis whitepaper met 14 musthaves voor iedere webshop
  • Praktische tips die je direct kan toepassen op jouw webshop
  • Iedere maand de beste SEO tips in je mail




  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


Wat vindt SEA-specialist Frans?

Bij onze klanten met een webshop zie ik dat de Google Shopping campagnes vaak verantwoordelijk zijn voor het grootste aandeel van de omzet uit betaald verkeer. Wanneer klanten voor het eerst starten met adverteren binnen Google Shopping zie ik omzetten soms sterk toenemen. De kansen die dit kanaal biedt voor een onderneming zijn dus enorm.

Shopping was voorheen alleen te betreden met een betaalde campagne binnen Google Ads. Een van de mogelijkheden om binnen de campagne het marktaandeel te vergroten is het optimaliseren van de productdata. Nu de kwaliteit van de productdata ook invloed heeft op de organische ranking van de productvermelding, zal hier in de toekomst ook vanuit andere specialisaties aandacht aan worden besteed. Dit betekent dat er meer tijd wordt gestoken in het verzamelen en ordenen van de juiste productdata. Dat maakt mijn werk makkelijker én verbetert de prestaties van de betaalde Shopping campagnes van onze klanten.

 

Over de schrijver: Frans Walter Knaapen

SEA Consultant bij online marketing bureau Stramark.💼 Maakt het internet elke dag een stukje mooier. ✨ Helpt bedrijven met veel plezier het beste uit hun online business te halen. 🚀 Bedrijven kunnen bij mij terecht voor strategisch advies in het effectief inzetten van betaalde advertenties. Binnen projecten ben ik betrokken bij het gehele (SE)A-traject. Denk hierbij dus ook aan het ontwikkelen, monitoren en bijsturen van de kanalen en campagnes. Daarnaast schrijf ik gastblogs voor verschillende marketingkanalen/-magazines📜 en geef ik workshops aan ondernemers en marketing managers🎓. Tijdens deze sessies leren ze zelfstandig resultaatgerichte advertentiecampagnes ontwikkelen en beheren.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Online marketing gallery

Bekijk de gratis afbeeldingen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Alle whiteboard Fridays

24 interviews >

Create a Review Link

Google Review Link Generator >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Kies wat Online Marketing Bureau Stramark voor je kan betekenen

Online Marketing
Zoekmachine Marketing
Zoekmachine Adverteren
Zoekmachine Optimalisatie
Google Ads
Seo Copywriting
Linkbuilding
Social Media Marketing
Remarketing

Top 20 Blogitems:
· Zoekwoordonderzoek in 7 Stappen
· De wereld achter Google reviews
· GDPR Dataverlies in Google Analytics
· Linkbuilden tips
· Zoekmachine Marketing Advies
· 10 Conversie boosters
· Wordpress SEO Optimalisatie
· 15 pagina’s voor elke bedrijfswebsite
· Sukkels werken 40+ uur per week
·  Online marketing begrippen
· 5 tips voor lange tekstpaginas
· Online Marketing Plan in 5 stappen
· 301 redirect en een 302 redirect
· Het perfecte zoekwoorden onderzoek
· Dé 3 Tips voor Conversie Optimalisatie
· Content Marketing Plan in 7 stappen
· Slimme en effectieve marketingtips
· Wat is in online marketing?
· Wat is mijn IP adres

Call Now Button