Zoekmachine Marketing Blobfish update blog

Geschreven op 01 Apr , 2016 | Door Kevin Brinkman

0
🙂 Let op de datum 🙂 lees ook: https://www.stramark.nl/blog/google-blobfish-update-resultaten/

Vandaag heeft Google bevestigd dat ze een nieuwe update hebben uitgerold: de Blobfish update. Met deze update kijkt Google onder andere naar foto’s op de Over Ons-pagina. Zijn het mooie foto’s, dan zal de website stijgen in de rankings. Foto’s van lelijke mensen zouden ervoor zorgen dat de website daalt in de rankings.

Offline en online dichterbij elkaar

Uit onderzoek blijkt dat knappe mensen succesvoller zijn. Met deze update wil Google dit ook terug laten komen in de zoekresultaten. Zo zouden offline en online dichterbij elkaar komen. Een engineer van Google legt het uit:

“Everyone prefers doing business with someone who looks good. This may be conscious or unconscious, but it is certainly true. This is also implemented in the algorithm. Thus the online experience comes closer to the offline experience. Making it feel more natural.”

Hoe de Blobfish update werkt

Middels Machine Learning en AI zou Google kunnen achterhalen wie bij een bedrijf werkt. Hiervoor wordt onder andere gekeken naar de Over Ons-pagina. Op basis van foto’s op de Over Ons-pagina en die op social media, krijgt iedere medewerker een score. Hierbij is 1 lelijk en zou iemand met een 10 er geweldig uitzien. Een overgesimplificeerde uitleg hiervan plaatste Google op zijn blog:

Blobfish update explained

Black hat SEO

Het is echter de vraag hoe Google met black hat SEO om zal gaan. Websites zouden de zoekresultaten kunnen manipuleren door stockfoto’s of foto’s van modellen toe te voegen aan de Over Ons-pagina. Of Google hiervoor een oplossing heeft, is nog niet bekend.

Blobfish naam

De update heeft een opvallende naam. Hij is vernoemd naar de Blobvis. Deze diepzeevis werd gekozen tot lelijkste dier ter wereld. Hierover zegt Google:

Ugly creatures will end up in the dark depths of the search results, just like this fish.

Hiermee verwijst Google naar bedrijven die vooral lelijke medewerkers hebben. Zij zullen verdwijnen in de donkere dieptes van de zoekresultaten.

Het effect bij Stramark

Wij zijn vooralsnog erg tevreden met de nieuwe update. Over het algemeen zien wij een stijging in de rankings. Zijn jouw posities veranderd? Laat het weten in de comments.


Over de schrijver

Kevin Brinkman is Google AdWords Certified SEA consultant bij Stramark. Interesses: AdWords | Linkbuilding | Code | Social remarketing | Google shopping.



Terug naar boven ↑

Shares