Online Marketing Bureau Stramark team  klein

Gepersonificeerde zoekresultaten in Google

Soms krijgen we van onze partners of onze klanten een leuke vraag die ook voor andere mensen interessant kan zijn.

Dus hierbij een blogpost over gepersonificeerde zoekresultaten.

De vraag was:
Beste Wouter,
Ik was zojuist het een en ander aan het uitproberen met de zoekresultaten van Google en daarbij viel me iets op dat ik niet kan verklaren. Wanneer ik op verschillende computers hier op kantoor zoek op exact dezelfde zoekterm dan verschijnen resultaten in een andere volgorde. Een voorbeeld is onze eigen website: zoeken op de term “full service internetbureau rotterdam” leid tot een vermelding op de 2 pagina met resultaten op mijn eigen laptop, maar op de laptop van en collega op de eerste pagina. Zo ook bij andere zoekopdrachten en website, terwijl we wel allemaal achter hetzelfde IP-adres zitten. Heb jij hier misschien een logische verklaring voor? Alvast bedankt voor je reactie!

Mijn antwoord:

Jeroen,
Google heeft namelijk gepersonificeerde zoekresultaten (dit is gebaseerd op cookies dus niet op IP adres). Dus als je vaker zoekt naar een bepaald resultaat en of vaker op een bepaalde pagina komt gaat Google dat onthouden en die pagina voorschotelen omdat google denkt/van mening is dat dit het meest relevante resultaat is. Het verschilt ook nog of je wel of niet ingelogd bent en mogelijk wat voor Google search je gedaan hebt voordat je deze search hebt ingetikt.

Dit kan je dus op lossen door private browsing te gebruiken.

“Shift-ctrl-p” (firefox)

Of in je menu items van je browser op zoek te gaan naar “private browsing”

Uitgebreide informatie op google:

http://www.google.com/support/accounts/bin/answer.py?hl=nl&answer=54041

Over de schrijver: Wouter Blom

Online/SEO/SEA/business/strategie Consultant – Eigenaar Stramark - Focus op Resultaat Online voor grote en kleine merken | Google Premier Partner | GTD, SEM, SEA, SEO, Adwords, Facebook, Linkedin,Twitter, Display, Remarketing & More.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency